
Page 25Communications Law Bulletin, Vol 31.1 (May 2012)

had engaged in a “common design” with its customers to make 
copies which, in Optus’ case, were not protected from liability by 
the “time-shifting” exception.43

The second example is the introduction and subsequent with-
drawal from market of a “global mode” internet service provided 
by a New Zealand internet service provider, Fyx, which had been 
promoted as a “legal” solution to circumvent the common use 
of “geo-blocking” on overseas video streaming websites.44 If such 
a service were to be offered in Australia, it would be diffi cult to 
argue that the internet service provider was not authorising its 
customers’ conduct, in the sense of “sanctioning, approving or 
countenancing” that conduct or, after the iiNet Case, “granting or 
purporting to grant” the right to watch those streams.45 It appears 
that, under Australian law, watching overseas video streams by cir-
cumventing “geo-blocking” would be a primary infringement of 
copyright in that content.46

Despite iiNet’s victory, the risk of secondary liability for copyright 
infringement, including authorisation liability, will remain front of 
mind for internet service providers and other internet intermediaries.

Wen H. Wu is a lawyer in the Intellectual Property, Technology 
& Competition group at Corrs Chambers Westgarth.

43 NRL v Optus [2012] FCAFC 59, [76]-[78], [89], [92].

44 iTnews, “Kiwi ISP claims legal clarity on geoblock-busting service”, 
11 May 2012, at URL: http://www.itnews.com.au/News/300334,kiwi-
isp-claims-legal-clarity-on-geoblock-busting-service.aspx and “Kiwi ISP 
withdraws internet geoblock Fyx”, 11 May 2012, at URL: http://www.
itnews.com.au/News/300423,kiwi-isp-withdraws-internet-geoblock-fyx.aspx 
(last accessed 15 May 2012).

45 See also Karl Schaffarczyk and Bruce Arnold, “FYX ISP will unlock 
‘geoblocked’ sites but will it breach copyright?”, 11 May 2012, The 
Conversation, at URL: http://theconversation.edu.au/fyx-isp-will-unlock-
geoblocked-sites-but-will-it-breach-copyright-6927 (last accessed 15 May 
2012).

46 One of the exclusive rights comprised in the copyright in cinematograph 
fi lms is to communicate the fi lm to the public: s 86(c), Copyright Act. A 
communication other than a broadcast is taken to have been made by the 
person responsible for determining its content (s 22(6)), which in this case 
is arguably the user circumventing the “geo-blocking”. The user is part of 
the copyright owner’s “public”: Telstra Corporation Limited v Australasian 
Performing Right Association Limited (1997) 191 CLR 140, 157 (Dawson 
and Gaudron JJ). There does not appear to be an applicable parallel 
importing exception in the Copyright Act for such conduct.

… Moreover, iiNet’s customers 
could not possibly infer from iiNet’s 
inactivity … that iiNet was in a 
position to grant those customers 
rights to make the appellants’ fi lms 
available online...35

The time is 1957. Television had commenced the previous year and 
now both the government and media players were considering 
how it could be extended beyond Sydney and Melbourne. By mid 
1957 the Australian Broadcasting Control Board was advising the 
Postmaster General Charles Davidson (Deputy Leader of the Coun-
try party)that television was ready to go to other capital cities:

 While this was occurring, the fi rms already in the market 
were attempting to form a coalition that would allow them to 
extend their control when the time was ripe. On 23 April 1957, 
a meeting took place at the offi ces of the Sydney Morning Her-
ald.1 Precisely who called this meeting is not certain, but Rupert 
Henderson, general manager of John Fairfax and chair of ATN, 
was probably the host. Present were Frank Packer (chair TCN), 
Sir John Williams (CEO Herald and Weekly Times), D.S. Sher-
man (general manager, Queensland Press), Sir Arthur Warner 
(Electronic Industries, chair GTV) Clive Ogilvy (chair Macquarie 
Broadcasting) and Sir Lionel Hooke (managing director, AWA). 
These people represented the existing Sydney and Melbourne 

Excerpt From ‘Networking: Commercial 
Television in Australia’ by Nick Herd, 
Published by Currency House
Nick Herd has produced a history of commercial television that traces the 
political and economic development of this important cultural institution 
from its genesis to the present day. Set out below is an extract from this 
recently published work. The full work can be purchased from Currency 
House at http://www.currencyhouse.org.au/node/222

licensees or, like Ogilvy and Hooke, were shareholders in ATN. 
Not invited to this meeting was Rupert Murdoch, whose com-
pany News Ltd controlled one of the Adelaide newspapers that 
might be in the bidding for a television licence. 

 The purpose of the meeting was to discuss how the various 
parties represented might establish commercial television in 
Brisbane. There were then two groups interested, one associ-
ated with motion picture and other interests and one with 
the AWA and HWT subsidiaries. For these men it was of only 
minor concern that the Government had yet to announce a 
starting date for Brisbane. Their own stations were still sustain-
ing losses and it was by no means clear when they might turn 
a profi t. Probably for this reason the meeting recognised that 
the cost of starting two services in Brisbane ‘would exceed the 
revenue capacity of the market for some time’. But they also 
knew they were obviously beginning on a network operation 
which would extend throughout Australia as other stations 
were opened up in cities other than Sydney and Melbourne.2

1 We know of this meeting because its minutes and the subsequent correspondence between members of the group were made available to the ABCB in its 
public inquiry into the grant of the licence in Brisbane.
2 Australian Broadcasting Control Board, 1958, Report and recommendations to the PMG pursuant to the Television Act 1953 and the Television regulations 
for Commercial Television licences for the Brisbane and Adelaide areas, Canberra: Government printer’s Offi ce, p.36



Page 26 Communications Law Bulletin, Vol 31.1 (May 2012)

 The meeting highlights the extent to which these competitors 
were prepared to collude to advance their common interest. 
Packer and Henderson were fi erce rivals in the Sydney news-
paper market, which had now extended to television. Wil-
liams, who had taken over from Keith Murdoch, was running 
a company with national interests and ambitions for further 
expansion. Even more signifi cantly, the meeting demonstrates 
that these powerbrokers, in direct contravention of the Gov-
ernment’s intention, had already cemented a joint under-
standing that their best interests lay in a network operation 
radiating from Sydney and Melbourne.

 

The general expectation at the meeting was that two licences 
might be offered in Adelaide, but only one licence each to 
Perth and Hobart. The group canvassed the possibility of 
forming a joint bid for Adelaide in the event that only a 
single licence was offered; and agreed that if it turned out 
there were to be two licences, then each network grouping 
would have an outlet for their programming. They might also 
save costs by erecting joint studio and transmission facilities. 
The joint plan came to nothing. Attempts to agree on how 
to cooperate failed. ATN and GTV bought into Queensland 
Television Ltd, a company formed to apply for a licence. The 
HWT, through its subsidiaries Queensland Newspapers Ltd 
(Courier-Mail) and Advertiser Newspapers Ltd, also formed 
companies to apply for the licences in Brisbane and Adelaide 
respectively. Frank Packer had no connections outside Sydney, 
so he formed a subsidiary company as the vehicle for his tilt at 
the licences—Australian Consolidated Press, which came to 
hold both his print and television interests. 

 On 4 September 1957 Minister Davidson announced that 
hearings would take place in early 1958 for the award of 
licences in Brisbane, Adelaide, Hobart and Perth. The question 
of the number of licences to be awarded was left open. On 17 
October Davidson stated:

 The Government has made no decision as to the number of 
licences to be granted in each of the centres concerned, and 
will not do so until the Board has made its recommendations 
following the public enquiries.3

 When applications closed for Adelaide and Brisbane the 
groups applying were: Adelaide: Australian Consolidated 
Press, Southern Television (News Ltd), A.G. Healing (a televi-
sion appliance retailer whose application was subsequently 
withdrawn) and Television Broadcasters (Advertiser newspa-

the licences should go to those 
with the strongest ties to the 
community they were to serve, that 
networks of ownership were to be 
discouraged and that the number of 
licences awarded would be based 
on the Board’s assessment of the 
fi nancial viability of the market to 
support the gradual introduction of 
television

3 Ibid p.23

4 Ibid p. 26

5 Ibid p. 28

6 Ibid p. 28

pers-HWT); Brisbane: Australian Consolidated Press, Queen-
sland Television (ATN, GTV and Ezra Norton’s Truth group) and 
Brisbane TV (Queensland Newspapers-HWT).

 In Sydney and Melbourne the ABCB had constructed for 
themselves a set of criteria for the award of the licences that 
strongly favoured the existing newspaper, radio and appli-
ance manufacturers. This was not abandoned, but when it 
came to Brisbane and Adelaide the ABCB followed what it 
thought was the Government’s policy of localism. That is, 
the licences should go to those with the strongest ties to 
the community they were to serve, that networks of owner-
ship were to be discouraged and that the number of licences 
awarded would be based on the Board’s assessment of the 
fi nancial viability of the market to support the gradual intro-
duction of television. This at once set it on a collision course 
with the media companies, who had already decided that 
the process was about how they might extend their infl uence 
into the new markets.

 The ABCB applied the tests of localism and fi nancial viability to 
the applications received and reported to the Government on 
25 July 1958. It concluded that while co-operation between 
licensees was desirable to help defray the cost of Australian 
programming, such co-operation did not require one station 
to exercise control over another’s programs. In particular it 
found that the agreement between GTV, ATN and Queen-
sland Television Ltd contravened this by giving the Sydney and 
Melbourne stations control over prime time programming in 
Brisbane.

 The ABCB report stated:

 The grant of a commercial television licence is a privilege of 
great public importance, especially to the people in the area 
in which the station is established; and there seems little 
doubt for its most effective use a commercial television sta-
tion should, as far as possible, be in the hands or under the 
control of those people operating through the medium of a 
representative and independent company.4

 This, they said, was a view that clearly arose from the legisla-
tion itself. The ABCB also noted that:

 Many of the submissions and much of the evidence were 
directed to the interests of the existing stations and to their 
development; and these considerations so dominated the 
inquiry as to give rise to basic issues in relation to the future 
of commercial television services in this country.5

 This is perhaps not a surprising outcome given the nature of 
the applicants. It caused the Board to draw their members’ 
concern to the attention of the Government. They wrote, 
accusingly:

 The issue again is whether the expansion of the interests of 
groups already powerful in the fi elds of mass communications 
is to be accepted, or whether, in the public interest, the local 
ownership of stations and the independence of licensees is 
the objective to be achieved.6

 On the issue of the number of stations, the ABCB pointed 
out that the decision to offer two licences in Sydney and Mel-
bourne did not ‘set the pattern for extension of television 
services to other capital cities’. There were special reasons for 



Page 27Communications Law Bulletin, Vol 31.1 (May 2012)

that decision. And, given the size of the markets in Brisbane 
and Adelaide (where retail sales were roughly a third of those 
in Melbourne and Sydney) no more than one station would be 
viable. This was supported to some extent by the applicants—
both Frank Packer and Sir Arthur Warner gave evidence that 
having two stations would mean each would take fi ve years 
to reach a profi t. The ABCB also insisted:

 We are not convinced from the experience of Sydney 
and Melbourne that competition necessarily ensures bet-
ter programs. We consider that one commercial station 
with good prospects from the outset is likely to provide a 
wider coverage of public events than two stations which 
are making a loss.7

It concluded:

The grant of two licences in Brisbane and Adelaide at the 
present time would be inconsistent with the expressed policy 
of the Government in relation to the gradual development of 
the television services and the local ownership and control of 
stations.8

 The ABCB recommended that only one licence be 
awarded, found that none of the applicants was suit-
able and asked the Government to call for fresh applica-
tions.

The ABCB’s recommendation went to Cabinet in September 
1958. In his autobiography James Darling, deputy chair of the 
ABCB, claims that Cabinet was divided on the recommen-
dation. PMG Davidson supported it, but William McMahon, 
Minister for Primary Industry, opposed. According to Darling, 
Menzies broke the deadlock by saying, ‘Oh well, better let 
them have it.’ On 11 September Davidson announced to Par-
liament the ABCB’s recommendation of a new round had not 
been accepted and that he had asked the ABCB to submit a 
supplementary report selecting two applicants from the exist-
ing groups.

Of the members, Darling at least gave consideration to resign-
ing over this issue but appears not to have done so at the 
urging of Menzies, who held before him the prospect of other 
appointments.9 He was subsequently appointed chair of the 
ABC. Barry Cole comments:

 It is clear that by not resigning and by not making any 
suggestions of resigning, the Board not only ensured the 
continuation of its subservient position in respect to the 
Government and Parliament, it also lost a great deal of 
respect in the eyes of the industry.10

On the other hand, media scholar Mark Armstrong is not sure 
what resignation would have achieved in terms of change to 
the institution of the ABCB.11 Certainly it did make very clear 
that in politically sensitive areas such as licensing, the role of 
the ABCB was to be purely advisory and could be overruled 
by the Government.

The full work ‘Networking: Commercial television in 
Australia’ can be purchased from Currency House at
http://www.currencyhouse.org.au/node/222

Dr Nick Herd is the director of Research and Strategic 
Analysis at the Australian Council for the Arts and works 
in research, cultural policy and industry advocacy involving 
the media. Dr Herd has previously held senior positions 
with the Australian Broadcasting Tribunal, Australian 
Broadcasting Authority, Screen Producers Association and 
Screen Australia.

On the issue of the number of 
stations, the ABCB pointed out that 
the decision to offer two licences 
in Sydney and Melbourne did not 
‘set the pattern for extension of 
television services to other capital 
cities’.

7 Ibid p.25

8 Ibid p.30

9 Darling J, 1978, Richly Rewarding, Melbourne: Hill of Content, p.218

10 Cole, B., 1970, ‘The Australian Broadcasting Control Board, 1948-1966: The history of board appointments’, Public Administration, 29.3, 268-83, 
p.83

11 Armstrong M,1980, ‘The Broadcasting and Television Act, 1948-1976: A case study of the Australian Broadcasting Control Board’, in Legislation and 
Society in Australia, ed. by R. Tomasic (Sydney: NSW Law Foundation & Allen and Unwin), p. 142


