
“Sexing It Up”: Lord Hutton’s Report on 
the BBC and the Implications for the

Australian Media
This is the transcript of a speech made by Peter Manning at the meeting of CAMLA on 30 March 
2004 at Maliesons Stephen Jaques in Sydney.

I
 intend to spend little time tonight 
talking about the Australian media. 
There are so many similarities 
between the circumstances of the 

journalism of Andrew Gilligan, the 
BBC, the war on Iraq and the desperate 
search for weapons of mass 
destruction, the popular feeling against 
the war, the tension between the BBC 
and the Government and the position 
of the Prime Minister vis a vis the Bush 
agenda - all of that and the Australian 
scene as to make it almost irrelevant 
to spend much time recasting for 
Australia. The implications are all too 
obvious.

Instead, I shall talk about the context in 
which this report by Andrew Gilligan 
took place, the nature of the leak from 
Dr David Kelly to Gilligan and its 
circumstances, the substance of the 
allegations Gilligan made, the BBC’s 
processes of editorial review, mistakes, 
if such they were, that were made and 
the implications both for the law and 
for national politics.

CONTEXT

Who was Andrew Gilligan - and I say 
“was” advisedly because his career, 
alone, is almost certainly ruined. The 
greater tragedy, of course, is the suicide 
of David Kelly and the continuing pain 
of his family. But Gilligan, too, 
whatever his personality and his alleged 
somewhat gung-ho style, is a major 
victim. Several BBC heads have fallen 
on their sword but I suspect others will 
rise again. So who was Gilligan? Well, 
he was the BBC’s Defence 
Correspondent. In his mid-thirties, he 
had carriage of the most difficult 
specialism in the corporation, maybe 
only superseded by the Political 
Correspondent at Westminster. I say 
“maybe” because being a member of

the parliamentary Press Gallery gives 
you a collegiate protection, enables you 
to swim in a larger pool, gives you better 
warning signals that something is amiss 
and enables you to build a system of 
contacts and defences against personal 
vendettas.

Britain was at war in the period of 
Gilligan’s report. Gilligan, as the 
Defence Correspondent of four years’ 
standing, was a central player in the 
marketing game to sell a difficult war 
to a sceptical public, indeed to a 
sceptical Labor caucus. And Gilligan 
had already caused mayhem with the 
Ministry of Defence in the months and 
years gone by. A former Cambridge 
history major graduate, a former 
Defence Correspondent for the Sunday 
Telegraph, a man who had reported for 
the BBC from 40 countries, in the 
relatively short time he had been back 
in Britain he had broken several stories 
embarrassing to the Ministry of Defence 
{MOD): the ease with which you could 
buy illegal landmines abroad, the case 
of the RAF million-pound jet that 
couldn’t drop precision bombs, and the 
revelation of the draft of the new 
European Union constitution. Number 
10, run by Tony Blair’s hard man 
Alistair Campbell as media director, 
responded publicly with a personal 
epithet: he was dubbed “gullible 
Gilligan”. The stories stood.

So Gilligan was a thorn in the 
Government’s side—and at a time when 
this was no popular Falklands war, but 
a highly divisive adventure back into 
old imperial territory. The Government 
was feeling the strain. Apart from the 
Murdoch press, there were no cowboy 
media calling “Gotcha!” and the BBC 
was part of the reflection on a debate 
that divided the Government, the 
experts, the generals and the public. 
Alistair Campbell went into attack 
mode, accusing the government-funded

media arm, the BBC, of running an anti­
war agenda. Shades of Bob Hawke in 
1991 and Richard Alston a decade later.

So what other contextual factors colour 
May 2003 - the month of Gilligan’s 
report? Well, the dossier he reports on, 
of course, is the third document that the 
Government had put before the British 
public. The first had been found, 
embarrassingly, to be a plagiarist re­
write from the Internet of a university 
thesis. The second, about tubes from 
Nigeria, had been found to be based on 
false information from an unreliable 
Iraqi source. So the validity, status and 
credibility of sources were a cmcial 
matter, not only to high-ranking 
journalists in the BBC but to the 
Government’s credibility as well. The 
third dossier was the document that had 
to “stand up”.

And then there was the situation in Iraq. 
It was seven or more weeks since the 
fall of Saddam but two factors were 
playing heavily against the Government: 
one, no WMDs were being found; and 
two, British and American troops were 
not being greeted as liberators but as 
occupiers - and occupiers breaking their 
promises of safety and good order to 
the people at that. Tony Blair was in 
Iraq that month to demonstrate his pride 
in British troops in Basra but there was 
precious little to celebrate.

And finally, it is clear from the Hutton 
Report that David Kelly, the 
Government’s most highly experienced 
specialist on chemical and biological 
weapons - he was a biologist by training 
- was briefing several journalists about 
his concerns that the dossier that the 
Blair Government had used to justify 
the pre-emptive invasion over-stretched 
the truth. He, and others, felt under 
pressure to provide the case for war.

I have spent some time on this context 
because I believe it shows the pressures

Communications Law Bulletin, Vol 23 No 1 2004 Page 7



both sides - Government and BBC - 
were under at the time Gilligan reported 
on May 28. The fact is relations 
between the two were poisonous. This 
is also shown in the tone of the letters 
that followed Gilligan’s report. Richard 
Sambrook, BBC News Director, writes 
to Campbell plainly, a month after 
Gilligan on June 27, and says:

‘It is our firm view that Number 10 
tried to intimidate the BBC in its 
reporting of events leading up to the 
war and during the course of the war 
itself... we have to believe that you 
are conducting a personal vendetta 
against a particular journalist whose 
reports on a number of occasions 
have caused you discomfort. ’

The BBC clearly felt under siege - and, 
I suspect, so did Blair and his team.

’ THE LEAK

When David Kelly met Gilligan at the 
Charing Cross Hotel on May 22 it was 
not the first time. While not close, they 
had spoken several times before. Kelly, 
the MOD’s top weapons specialist, was 
meeting the BBC’s Defence 
Correspondent. It is impossible to 
believe that Kelly was in any sense being 
“taken for a ride” by the BBC journalist. 
There could not have been any naivete 
here. Not only did Kelly have many 
journalist friends and talk to them off- 
the-record regularly, he was letting 
many of them know of his concerns. 
Some of them, like Judith Miller of the 
New York Times were key figures in 
deconstructing their government’s case 
for war. In addition, Gilligan’s notes 
of his conversation with Kelly reveal 
that he went back over the tale he would 
publicly tell with Kelly making it clear 
he was to “break” a story from this 
classic “leak” meeting. Finally, Gilligan 
had just returned from a trip to Iraq and 
was “full bottle” on the unfolding chaos 
and the lack of progress on the search 
for WMDs.

The notes of the conversation with 
Kelly, tendered in several forms at the 
inquiry, make it absolutely clear that 
Kelly was saying that the Government 
was misrepresenting the seriousness of 
the threat from Saddam. In particular, 
Kelly himself zeroes in on the claim in 
the public dossier, read by Blair, that 
some of the dictator’s WMDs would 
be ready within 45 minutes of an order

to use them. In further particular, he 
makes it plain that Alistair Campbell, 
Blair’s media man, had been meddling 
with the dossier and trying to harden 
its case for war.

In any journalist’s terms, this was a 
giant story. The key document used by 
the Government was messed with and 
over-cooked - or “sexed up’ ’ as Gilligan 
termed it. It is not clear how many 
people Gilligan told inside the BBC that 
he had this scoop. In the normal course, 
and for reasons of exclusivity and 
outwitting your competitors, you would 
not be going around blabbing that some 
time soon you would be breaking a big 
WMD story. That Gilligan let it be 
known that he had such a story was told 
to some because the presenters of his 
radio program knew about it and so did 
his producers from the previous night. 
In the night before the early morning 
interview, MOD media people were told 
a major story on WMDs would break 
the next morning on the “Today” 
program. They were duly listening.

At 6.07 am Gilligan did the following 
interview live to air from his phone at 
home, one week after talking off-the- 
record to Kelly:

‘That’s right, that was the central 
claim in his dossier which he 
published in September, the main 
erm, case if you like against er, 
against Iraq and the main statement 
of the British government’s belief of 
what it thought Iraq was up to and 
what we’ve been told by one of the 
senior officials in charge of drawing 
up that dossier was that, actually the 
government probably erm, lmew 
that that forty five minute figure was 
wrong, even before it decided to put 
it in. What this person says, is that 
a week before the publication date 
of the dossier, it was actually rather 
erm, a bland production. It didn’t, 
the, the draft prepared for Mr Blair 
by the Intelligence Agencies actually 
didn’t say very much more than was 
public knowledge already and erm, 
Downing Street, our source says 
ordered a week before publication, 
ordered it to be sexed up, to be made 
more exciting and ordered more 
facts to be er, to be discovered... 
essentially, erm, the 45 minute point 
er, was, was probably the most 
important thing that was added...

‘Well the 45 minute isn’t just a detail, 
it did go to the heart of the 
government’s case that Saddam was 
an imminent threat and it was 
repeated four times in the dossier, 
including by the Prime Minister 
himself, in the foreword; so I think 
it probably does matter. Clearly, you 
know, if erm, if it, if it was, if it was 
wrong, things do, things are, got 
wrong in good faith but if they knew 
it was wrong before they actually 
made the claim, that’s perhaps a bit 
more serious.’

Note that the claims that Lord Hutton 
spends 300 pages on are not the 
substantive claim that the dossier had 
been “sexed up” under government 
pressure, causing concern among 
intelligence officials. They are the 
added extras, that (a) the government 
“probably knew” the 45 minute claim 
was wrong; and (b) the reason the 45 
minute claim was not in the original 
dossier draft was because it was single 
sourced and therefore unreliable.

THE SUBSTANCE

Did Gilligan do a ‘Thorpe’ or did he 
dive in deliberately?

His notes reveal a typical journalist’s 
jumble of thoughts, names, quips and 
ideas. In my view, there is no clue there 
as to any hidden agenda on Gilligan’s 
part. I’ll read some:

‘... transformed week before 
publication to make it sexier... the 
classic was the 45 mins most things 
in dossier were double source but 
that was single source. One source 
said it took 45 minutes to set up a 
missile assembly, that was 
misinterpreted... most people in 
intelligence weren’t happy with it, 
because it didn’t reflect the 
considered view they were putting 
forward,.. Campbell.., real info but 
unreliable, included against our 
wishes... not in original draft - dull, 
he asked, if anything else could go 
in... etc etc etc’

The notes are classic. I suspect he was 
concentrating on Kelly, not wanting to 
get the burden of Kelly’s remarks 
wrong, taking notes that he would 
“write up” later when he got back and 
could recall what passed between them. 
That’s what he did. In general, to me, a

Page 8 Communications Law Bulletin, Vol 23 No 1 2004



I'm -fo make a report 
onltj this one will be 
SEXED p«w a litHe...

6XsT»<*!—

long way from Britain, his report on the 
“Today” show that day broadly 
reflected the message from the notes.

So were his additions - the ones that so 
enraged Campbell, Blair and Lord 
Hutton - sloppiness, politics or his true 
belief? I suspect that the circumstances 
-which incline towards sloppiness (the 
lack of a script and the need for 
immediacy and thinking on your feet) - 
encouraged Gilligan to say what he 
actually believed to be true: that the 
Government, already heavily interfering 
in the production of the dossier to itself, 
must have known that the 45 minute 
claim was shaky.

Gilligan, of course, had no way of 
knowing. Kelly was not about to offer 
up the single source for the 45 minute 
claim despite his belief that he was 
unreliable. Certainly, those higher in 
the food chain at MOD would not be 
offering up the source, probably yet 
another Iraqi refugee from Saddam’s 
brutal regime. Gilligan may well have 
reasoned that if the Government was 
brazen enough to present the dossier as 
an arm’s length piece of advice to the 
Ministry of Defence when in fact it had 
undergone considerable change at the 
hands of Number Ten and was, in major 
part, a production of spinmeister 
Alistair Campbell, then it may well have 
known, further, that the 45 minute claim 
was shaky. And if the Government had 
been prepared to present a university 
thesis as evidence for war, and then 
relied on an unreliable Iraqi talking of 
Nigerian uranium tubes, then such a 
Government might have no 
compunction about stretching the truth 
on the 45 minutes claim.

And when is “stretching the truth” the 
moral equivalent of “lying”? Kelly was 
not saying, certainly not in Gilligan’s 
notes, that the Government was lying. 
But he was saying the truth was being 
stretched. Do governments and 
politicians lie to achieve their policy 
objectives and serve the national 
interest? Of course they do. Was this 
such a case?

In that grey area between exaggeration 
and lying, Gilligan crossed a line. He 
was made aware by Kelly of the 
politicisation of the intelligence process, 
a corrupting of the public service 
requirement to provide frank and 
fearless advice - indeed, many would

say, in these circumstances, a military 
necessity in time of impending war - 
and I suspect he went on a hunch bom 
of his dealings with MOD, Campbell 
and the Blair Government.

I can see all the defamation lawyers in 
the room sighing deeply. Sydney, the 
defamation capital of the world, the 
black vortex for investigative 
journalists. Here we go again, the 
lawyers say. Gilligan crossed two lines: 
one, from accurate reporting of Kelly 
to unproven allegation; and two, from 
news reporting to comment. When he 
apologised for his errors, he was 
apologising for straying over these two 
lines. And if you ask me what drove 
him over the lines in that mellifluous 
live flow on air to his presenter, it was 
that Gilligan thought the Government 
had so polluted the normal processes 
that, having dived deep into the waters 
of the intelligence community, they must 
have known that a single source on this 
important claim of 45 minutes - since, 
of course, proven to be absurd - was 
untrue.

I think his slip is a reflection of the 
bitterness between the BBC and the

Government, of the politicisation of the 
public service, and of the madness of 
the drive to war despite a divided nation. 
The only breakdown of trust that had 
not occurred was between the 
Government’s top weapons expert and 
the BBC’s Defence Correspondent. It 
was a recipe for disaster.

THE BBC’S PROCESSES

The BBC, as we know, took a bollicking 
from Hutton. Its upper structure 
crashed to the ground. Incidentally, 
much was made of the unwarranted 
defences of Gilligan by management. 
It is true that Gilligan’s notes and his 
reporting should have been compared 
by editorial managers prior to such stout 
defence. But it is also all very well for 
the middle program managers to be 
installing editorial oversight systems 
after the event. Someone should be 
asking why, if Gilligan was thought by 
one editor to be “too black and white” 
why he was allowed to run his own race 
for so long by himself, breaking stories, 
reporting MOD, going live and talking 
to spooks? There seems to me to be a 
bit of none-too-delicate blame-shifting 
going on pre- and post-Hutton.

Communications Law Bulletin, Vol 23 No 1 2004 Page 9



But the blame game is not the point. I 
think some important structural points 
are being missed both by Hutton and 
by the BBC here.

First, the BBC is under massive 
pressure to perform in the ratings, cut 
costs, outflank pay TV and pay-per- 
view and, as a public broadcaster, be 
all things to all people. It is under the 
usual thunder from the powerful 
Murdoch press in Britain. Its licence 
negotiations are coming up. As a result 
its investment in labour-intensive 
investigative reporting of the traditional 
kind - the kind you see on Panorama or 
Four Comers - has fallen sharply in 
the last 10 years.

Two, the CNN revolution has 
transformed news broadcasting around 
the world. BBC World was the first 
response to the idea that news is covered 
by having a reporter on-the-spot 
reporting live in to what the Americans 
call an anchor and we call a presenter. 
The disease has now infected domestic 
reporting as well. Everything is live, 
instant and it’s just happened.

Three, the rundown of investigative 
reporting and the rise of instant news 
and opinion is a direct result of the 
extraordinary technological change of 
the last 15 years that began with 
satellites, went on to sat-phones, now 
involves fibre optic cable and 
broadband and has hit the streets as 
videocameras and videophones. 
Communication from anywhere to 
anywhere is possible and is getting 
massive use and deriving massive 
profits for some telcos. But the real 
question is still McLuhan’s: is the 
medium the message? Is anyone saying 
anything worthwhile? Where has the 
content gone?

I suspect the judicial system, and Lord 
Hutton in particular, have little interest 
or knowledge in these changing media 
industry processes. On the surface, they 
seem to have little to do with the law. 
We in the media have seen the 
revolution. We see a foreign 
correspondent busting his gut and 
risking his life to get to a war zone only 
to send his report and hear his foreign 
editor say they only need some voice 
over - maybe written in London or 
Sydney-because pictures have already 
come via satellite from Reuters or CNN 
or NBC or Sky or agencies and yours 
aren’t quite as good.

But in the real media world - the one 
that consumers listen to or watch - news 
is quick and dirty and it is competing 
with such wonderful inventions as 
lifestyle programming, reality television 
and pornography on the Net. How to 
make it interesting? The truth is that’s 
the industry environment Andrew 
Gilligan was operating in and the BBC 
was setting up for him. The CNN- 
isationofnews.

MISTAKES, JUDGMENTS AND 
THE LAW

In this environment, the distance 
between the working life of Andrew 
Gilligan and the working life of Lord 
Hutton could not be more different. Yet 
again, the disconnect between law and 
journalism. I would argue that this case 
shows clearly the need for a re-thinking 
of the law of defamation. We all make 
mistakes. I know, I know, my audience 
of lawyers will say journalists make 
more than others. But let’s just say that 
no-one’s an island and Andrew Gilligan 
had a great CV. He was working in an 
industry undergoing great change, 
emphasising fierce competition in the 
marketplace. He was also working in 
an organisation at virtual war with its 
sponsor. He was also working in the 
most contentious area of Government 
policy. He was also working under a 
seeming vendetta from the Prime 
Minister’s PR man. Was a mistake, live 
and unscripted, inevitable?

If we answer ‘yes’ to that question, 
should we condemn the man, sack him 
and hope he never darkens a media door 
again and tut-tut all around the world? 
I think not. Should we close down 
“live” for the BBC and put it at a 
disadvantage in its battle with the 
private sector? I don’t think so.

Here’s an idea. Like the Americans, 
we should accept mistakes honestly 
made (or, in this case, if I am correct, 
beliefs reasonably held) and make legal 
allowances for the consequences. The 
consequences could be:

* quick retraction if proven false;
* debating the allegation; and/or
* equal and appropriate space for 

reply.
This notion has been swirling around 
defamation seminars foryears. It’s time 
to do something about it. Hutton refers

derisively to recent (2001) judgments 
by Reynolds J about the need for 
protecting public reputation. This is 
true, but my cry is for an adult and 
fulsome public debate.

The BBC Defence Correspondent, in 
this case, believed, in my view, even 
though his source did not say it, that 
the Blair Government “probably knew” 
that the claim that Saddam could get 
chemical weapons launched within 45 
minutes was nonsense. Is that thought, 
backed up by further evidence and 
argument, not worth an airing in a 
democratic polity? The problem was 
that it was tacked on to the Kelly 
interview but, in my opinion, had there 
been better editorial management, 
Gilligan should have been given space 
and time to put his view as an add-on 
to the Kelly report. Blair could have 
replied and the public could have 
judged. Let’s not be so afraid of ‘a 
man’s reputation’ (Blair’s)! Politicians 
do lie!

CONCLUSION: GILLIGAN WAS 
95% RIGHT!

These were extraordinary times. Some 
might wish we could wipe the slate clean 
and start this century again. The “big 
picture” was that Gilligan reported that 
the weapons of mass destmction were 
a political weapon, not a military threat 
to the West and that the political process 
was being rorted. Under Henry VIII, 
he would have lost his head, but that 
was a monarchy. Under Tony Blair, 
you lose your livelihood because we are 
in a democracy.

Gilligan listed his central Kelly charges 
in a letter he wrote to the Deputy Leader 
of the House of Commons in late June 
last year:

‘As the transcript, available on the 
Internet, makes clear, I also repeated 
to the [Foreign Affairs] Committee 
the charges of my source that the 
dossier had been sexed up; that the 
45-minute claim was 
uncorroborated and considered 
unreliable; that it was included in 
the dossier, in the words of the 
source, ‘against our wishes’; that the 
intelligence services were unhappy 
with the general tone and tenor of 
the dossier because, in the words of 
my source, it ‘did not reflect the 
considered view they were putting

Page 10 Communications Law Bulletin, Vol 23 No 1 2004



forward’; and that the dossier had 
been transformed just before it was 
published at the behest of Downing 
Street.’

All those were true.

The editor of The Spectator wrote that 
Gilligan was 95% right. Where he went 
wrong was to fall foul of the politicised 
decision-making process that the Blair

government had installed in its drive to 
war. Gilligan’s “added extra” was 
wrong-headed and mis-placed but it hit 
a Blair sore spot because the distinction 
between “lying” and “misrep­
resentation” had become so thin. In an 
environment where the WMDs didn’t 
exist, Blair was on thin ice assuring the 
British public of their pre-eminence and 
imminent threat. I suspect Gilligan’s

report was not so much wrong as too 
close to the Prime Ministerial bone.

Andrew Gilligan is 95% scapegoat, 5% 
in error.

Peter Manning is Adjunct Professor of 
Journalism at the University of 
Technology, Sydney and a former 
Executive Producer of ‘Four Corners * * 
(ABC) and ‘Witness’ (Seven Network).

Case Note: Electromagnetic Radiation 
and Telecommunications Networks

Mary-Ellen Horvath considers the recent decision of the NSW Land and Environment Court in 
Hutchison Telecommunications (Australia) Pty Ltd v Baulkham Hills Shire Council.

I
n the recent decision of Hutchison 
Telecommunications (Australia) 
Pty Limited v Baulkham Hills 
Shire Council [2004] NSWLEC 104, 

the Land and Environment Court of 
New South Wales (Court) considered 
the “precautionary principle” and 
confirmed the appropriate regulatory 
standards to be applied to 
electromagnetic radiation (EMR) 
emissions from mobile 
telecommunications base stations. 
Importantly, the Court held that it was 
inappropriate and not in the public 
interest for the Court to attempt to 
impose a standard that is not 
recognised by a national regulatory 
body and, moreover, that the creation 
of new regulatory standards is not a 
matter for the Court.

BACKGROUND

On 18 February 2003, Hutchison 3G 
Australia Pty Limited (Hutchison) 
lodged a development application 
(DA) with Baulkham Hills Shire 
Council (Council) to erect a mobile 
telecommunications base station - a 
monopole, approximately 36 metres in 
height with three panel antennae, 
located on land owned by Sydney 
Water in Castle Hill East (facility). On 
20 August 2003, the Council gave 
notice of its determination refusing 
consent for the DA, stating:-

“The Development Application 
has been refused on the following 
grounds:-

1. Based on lack of evidence.

2. Duty of care to the residents.

3. The application is not in the 
public interest. ”

On 15 September 2003, Hutchison 
filed a Class 1 Application under s 97 
of the Environmental Planning and 
Assessment Act 1979 (EP&A Act) in 
the Court, appealing the Council’s 
decision to refuse the DA.

ISSUES

In its Statement of Issues, the Council 
identified the following issues: -

• potential adverse health impacts of 
EMR;

• adverse visual impact; and

• public interest and objectors’ 
concerns.

Two weeks prior to the hearing the 
Council resolved to grant consent, 
subject to certain conditions, many of 
which were disputed. In essence, the 
disputed conditions were that:

• the power to the antennae be limited 
to 10 watts;

• EMR emissions from the facility be 
measured at less than 1 volt metre 
(1 V/m) in any place frequented by 
a member of the public (the origin 
of the measurement of lV/m is 
addressed below); and

• future mobile operators proposing 
to co-locate on the new tower must

submit details of their proposal to 
the Council and adhere to the 
conditions of consent imposed on 
Hutchison.

The most contentious issue was the 
potential adverse health impacts and 
whether the Court had the power to 
impose a standard which is more 
stringent than the relevant standard set 
out in Radiation Protection Standard 
- Maximum Exposure Levels to 
Radiofrequency Fields - 3kHz to 300 
kHz published by the Australian 
Radiation Protection and Nuclear 
Safety Agency in May 2002 
(ARPANSA Standard).

Legislative framework

The Court summarised the operation 
of relevant legislation and industry 
codes (at par 17):

The provision of telecom­
munications in Australia is 
governed by a complex regime of 
Commonwealth legislation. It is 
necessary to briefly review this to 
understand the legal framework 
relevant to this development 
application and the limits imposed 
on field strength under the 
Commonwealth regime. The 
Telecommunications Act 1997 
(Cth) (the Telecommunications 
Act) in conjunction with the Trade 
Practices Act 1974 (Cth) regulates 
the telecommunications industry 
whilst the Radiocommunications 
Act 1992 (Cth) (the 
Radiocommunications Act) 
regulates the use of the

Communications Law Bulletin, Vol 23 No 1 2004 Page 11


