
granted - in particular, convincing evidence 
that damages would not be an adequate 
remedy for the applicant if the broadcast 
were to proceed (the Casino's argument 
that the broadcast would deter potential 
patrons from visiting the casino was 
insufficiently strong). Nor is the fact that 
privacy may be threatened by the proposed 
broadcast a sufficient ground for the 
granting of an injunction unless, perhaps, 
the broadcast would breach a recognised 
duty of confidentiality owed by the 
broadcaster.

public interest

A
lso reminiscent of Whiskisoda was 
Seven's insistence that its 
proposed broadcast of the footage 
was in the public interest. 
According to at least one newspaper report 

of the hearing, French J accepted Seven’s 
argument, saying that the broadcast was in 
the public interest because it would inform 
people of the improper use made of security 
cameras. Obviously, Justice French's 
written judgment will be eagerly awaited.

The definition of the term “in the public 
interest’’ is elusive. It does not mean merely 
“of interest to the public”, but undoubtedly 
carries a connotation, however vague, that 
the public is entitled to read or see and will 
benefit from reading or seeing, the matters 
to be published or broadcast. Seven 
maintained that the public was entitled to 
know that the casino’s security system had 
been abused and that it was in the public 
interest that this be exposed.

Maybe so. But, of course, it would have 
been possible to convey that information 
without beaming cleavages into the 
country's living rooms. Evidence was given

criminal trespass - it’s in the 
public interest!

P
eter Wilkinson, an investigative 
reporter for the programme A 
Current Affair, was convicted by 
Magistrate Ward on a charge of 
contravening section 11(2) (c) of the Public 

Order (Protection of Persons and Property) 
Act 1971 (Cth).

The relevant provision of the Act reads 
“A person who being in or on premises in a 
Territory, refuses or neglects, without 
reasonable excuse, to leave those premises 
on being directed to do so by the occupier

that the footage obtained by Real Life was 
between four and eight years old. No doubt 
the footage was titillating to some, and may 
have had a certain historical fascination for 
students of voyeurism. It is difficult to see 
how its being broadcast would have 
benefited anyone else or added anything of 
value to the store of human knowledge. 
Seven’s argument drew an inadequate 
distinction between a message which might 
be in the public interest and a medium - the 
casino footage - that arguably was not.

In similar cases, such as Whiskisoda, the 
issue of “public interest" has often been 
treated as irrelevant (except in defamation 
cases) in which a publisher who faces an 
injunction application will often need to 
show that it will be able to rely upon a 
defence containing an element of public 
interest

comment

I
t is hoped that the judgment of French J 
will not encourage broadcasters to 
continue to argue that material with 
essentially prurient appeal should be 
broadcast in the public interest. Real Life’s 

invocation of the public interest amounts to 
an argument that in order to show a piece 
that informs the public that someone has 
acted in a way that is degrading to women, 
it’s necessary to show pictures of cleavage.

It might be less contorted, and more 
honest, simply to say that without the 
pictures, there’s no entertainment. But that 
could imply that the only difference 
between Real Life's broadcast and the 
conduct of the casino camera operator is the 
difference between self-righteous 
indignation and a smirk.

Afar Donnell is a solicitor at Allen Allen 
& Hemsley.

or by a person acting with the authority of 
occupier; is guilty of an offence.” 
Commonwealth premises are expressly 
excluded from the operation of this section.

On 3 October 1992 Mr Wilkinson 
confronted Mr Stephen Nimmo in the front 
garden of his property and attempted to 
interview him as part of A Current Affair's 
program on alleged maintenance dodgers 
entitled “Deadbeat Dads”. Two weeks 
previously Mr Nimmo’s solicitors had 
written to Mr Wilkinson’s employer and that 
letter in part read; 'We are instructed that 
Mr Nimmo does not wish to be interviewed 
by you ... we wish to make it clear that Mr 
Nimmo does not wish to speak to you”.

After entering Mr Nimmo’s front garden 
Mr Wilkinson said to Mr Nimmo: “We’ve 
been trying to find out why you refuse to do 
what the Family Court says”; and “Why did 
you transfer all your assets across to your 
wife?”.

Magistrate Ward found that Mr 
Wilkinson was directed to leave the 
property on no less than nine occasions and 
yet did not leave the property after any of 
those directions. Mr Wilkinson’s 
explanation as paraphrased by Magistrate 
Ward was that he felt he could convince Mr 
Nimmo to change his mind and speak to 
him, and that he believed interviewing Mr 
Nimmo was in the public interest. 
Magistrate Ward, apparently unimpressed 
by the public interest argument, 
commented:

“Another excuse is the hoary old 
perennial: it’s in the public interest. It may 
well be in the interest of the TV station’s 
ratings, to cater for the morons of this world 
who enjoy the spectacle of the discomfort of 
those branded by the TV executives as 
wrongdoers, and in the privacy of their own 
home to boot! It cannot be in the public 
interest that such gutter journalism be the 
means by which alleged wrongdoers are 
brought to justice. We might as well scrap 
the courts, repeal the laws and leave it to the 
television stations to control the country.

The plain fact is that the defendant had 
no right to be where he was. He knew he 
was committing a civil trespass at least. 
Once he was told to leave, and declined to 
do so he committed a criminal trespass. He 
had no excuse for remaining - no reasonable 
excuse, that is".

There may be some people in the media 
who will be less than satisfied with this 
decision and will argue that it is against the 
public interest. However, from the point of 
view of the writer it is difficult to see a 
logical basis for excepting journalists from 
the consequences of laws relating to 
trespass.

defamation - Evans v Fairfax 
appeal

I
n August 1993 the Federal Court heard 
an appeal by the plaintiff in the matter of 
Graham Charles Evans v John Fairfax & 
Sons Limited and Allan Ramsey and 
John Alexander.
The appeal was from the decision of 

Justice Higgins of the ACT Supreme Court 
delivered on 12 February 1993 (discussed 
in Vol, 13 No. 3 of the CLB). In the Supreme 
Court the plaintiff had argued his case on 
the basis that the defamatory imputations 
alleged to have been conveyed by an article 
titled “Cosy in the Corridors of Power" 
appearing in the Sydney Morning Herald on 
14 April 1990 were conveyed from the

Recent ACT decisions
Noel Greenslade provides a round-up

20 Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1



natural and ordinary meaning of the words 
used and chose not to rely on true innuendo 
meanings.

The plaintiff who had been Principal 
Private Secretary to Prime Minister Hawke 
following the 1983 Election, and later 
Secretary of the Department of Primary 
Industry and Energy alleged that the article 
conveyed imputations that:
• the plaintiff’s career advancement in the 

Commonwealth Public Service was only 
the result of the patronage from the 
Prime Minister;

• the plaintiff, in his capacity as Secretary 
of the Department of Primary Industry 
and Energy, lacked the confidence of his 
Minister, Mr John Kerin;

• the plaintiff was a person whose 
successful career in the public service 
was due more to his enjoyment of a 
nasty system of patronage than to 
anything else;

• the plaintiff was prepared to advance his 
career through cronyism rather than on 
the merits of the performance of his 
duties.
In his reasons for decision of 12 

February 1993 Justice Higgins found that 
none of the imputations pleaded arose from 
the article in its natural and ordinary 
meaning as they were not imputations that 
would have been conveyed to the ordinary 
reasonable reader. However, Justice 
Higgins found that defamatory imputations 
may have been conveyed to public servants, 
and that the article had lessened the 
plaintiff’s reputation amongst his 
colleagues.

His Honour held that had any of the 
pleaded defamatory imputations been made 
out he would have awarded $25,000 for hurt 
to feelings, $30,000 for damage to reputation 
within the Public Service, and $15,000 for 
aggravated damages. Justice Higgins 
ordered that there should be no order as to 
costs because of the defendant’s failure to 
respond reasonably to the plaintiffs letter of 
demand and complaint by not publishing a 
timely correction.

The plaintiff appealed from the decision 
and by reasons for judgment dated 27 May

IN THE NEXT ISSUE

Multimedia - what’s all 
the racket

1994 the Federal Court constituted by 
Neaves, Miles and French JJ dismissed the 
appeal but overturned the order of Higgins 
J that there should be no order as to the 
costs of the proceedings in the Supreme 
Court, and ordered the plaintiff to pay the 
defendants’ costs of the Supreme Court 
proceedings and the Federal Court appeal.

The Court discussed the need, when 
deciding whether an imputation arises from 
the matter complained of in its natural and 
ordinary meaning, to approach the question 
from the stand point of the ordinary reader 
and cited with approval statements of 
Mason J in Mirror Newspapers Limited v 
Harrison that:

“A distinction needs to be drawn 
between the reader’s understanding of what 
the newspaper is saying and judgments or 
conclusions which he may reach as a result 
of his own beliefs and prejudices. It is one 
thing to say that a statement is capable of 
bearing an imputation defamatory of the 
plaintiff because the ordinary reasonable 
reader would understand it in that sense, 
drawing on his own knowledge and 
experience of human affairs in order to 
reach that result. It is quite another thing to 
say that a statement is capable of bearing 
such an imputation merely because it 
excites in some readers a belief or prejudice 
from which they proceed to arrive at a 
conclusion unfavourable to the plaintiff. The 
defamatory quality of the published 
material is to be determined by the first, not 
by the second, proposition. Its importance 
for present purposes is that it focuses 
attention on what is conveyed by the 
published material in the mind of the 
ordinary reasonable reader.”

Their Honours commented that: 
“Although the ordinary reader is not 
suspicious of mind by nature, nor avid for 
scandal, the language of the publication as a 
whole may excite suspicion in the mind of 
that reader. Where that is so, the reader is 
the more likely to read between the lines 
and take the matter complained of to convey 
a meaning which causes the reader to think 
less of the plaintiff."

Further, the Court approved a 
statement from Mason J in Mirror 
Newspapers Ltd v Harrison to the effect that 
where a person publishes words that are 
imprecise, ambiguous, loose, or unusual 
and there is room for a wide variation of 
reasonable opinion on what the words 
mean, then they cannot complain if they are 
reasonably understood as having said 
something that they did not mean.

Their Honours found that the title of the 
article brought to it a degree of imprecision, 
ambiguity or looseness of the kind to which 
Mason J was referring and found that:
• “The ordinary reasonable reader was

invited to draw the conclusion the Prime

Minister did not treat merit as the sole 
criterion for the bestowal of praise,;

• The reader is invited to conclude that an 
element in the selection (of ex-members 
of the Prime Minister’s Staff to senior 
public service positions) was the 
influence of the Prime Minister or of the 
successive holders, identified in the 
article, of the office of the Secretary to 
the Department of the Prime Minister 
and Cabinet.;

• The article would convey to the 
ordinary reasonable reader that the 
relevant procedures had been 
manipulated in an undesirable, even in 
an improper though unidentified, 
manner so as to ensure that the careers 
of officers who had served on the Prime 
Minister’s personal staff were 
advanced,";

• The appellant was identified in the 
article as one of the group who had been 
beneficiaries of the system, and that he 
was said to have benefited on three 
occasions by his appointment to senior 
public service positions;

• That the statement in the article that the 
appellant and Mr Kerin did not ‘get on’ 
implied that there were personal 
differences between them which led to 
difficulties and stresses within their 
relationship, but that blame for this 
situation was not attributed to one man 
or another and that no reasonable 
reader was likely to think less of the 
appellant in this regard.

However, their Honours also found:
• That whilst the article did convey the 

imputation that the appellant did not get 
on with his Minister the ordinary and 
reasonable reader “....would not take the 
further step of inferring that the stress 
in the relationship, the failure to ‘get on’, 
was due to the Minister lacking 
confidence in the appellant’s ability to 
perform the duties of the office or in the 
appellant’s integrity.”; and

• That whilst “There is little difficulty in 
seeing that the reader would have read 
the article to mean that the appellant 
had achieved success in his Public 
Service career and that patronage had 
occurred with respect to appointments 
at a senior level within the Public 
Service during the time of his career. 
There is not much difficulty in seeing 
further that the article meant to the 
reader that this element of patronage 
had been ‘enjoyed’ by the appellant, to 
the extent that he was the recipient of its 
benefits”, and that the imputation that 
the system of patronage was “nasty” was 
made out.
However, the ultimate question relating 
to this imputation was whether the 
reader would take the article to mean

Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1 21



that the enjoyment of this type of 
patronage had contributed more than 
anything else to the appellant’s success 
in his public service career.
The court held “...it is a considerable 
leap from an acknowledgment that tire 
appellant served in the Prime Minister’s 
Department and was well known to the 
Prime Minister to a conclusion that the 
appellant s success in his career was not 
justified by his experience and capacity. 
His service in the Prime Minister’s 
Department would, in the expectation of 
the ordinary reader of this article, be as 
likely to give him positive and legitimate 
qualities for advancement as to make 
him the object of unjustified favours. His 
association with the Prime Minister 
would be seen as no less likely to lead to 
the Prime Minister recognising the 
appellant’s capacity than it would be to 
entice the Prime Minister or others 
under his influence to arrange 
unmerited promotion of the appellant.” 
Accordingly none of the imputations 

pleaded were found to be made out.
The Court then considered the order of 

Higgins J that there should be no order as to 
costs because of the failure of the 
respondents to reply to a letter written on 
the appellant’s behalf demanding an 
apology, and Justice Higgin’s view that the 
statement in the publication that the 
appellant Mr Kerin “did not get on" was a lie 
and that it was necessary for the appellant to 
commence litigation in order to “nail the 
lie”.

Their Honours held: “It is difficult to see 
why the possibility that a defendant might 
have taken a course which would have

W
hen can telecommunication 
signals in the UK be said to 
be transmitted on a “public 
telecommunication system”? 
If a signal is not being transmitted on a 

“public telecommunication system" can it be 
intercepted by police authorities? What use 
can be made by the authorities of those 
intercepted communications in subsequent 
criminal proceedings? These were just a few 
of the questions resolved in the House of 
Lords case of R v Effik (“Effik”) in July 1994.

The legality of telephone tapping has 
become something of a fetish within the 
English legal system. Apart form numerous 
cases on the subject - including one before

avoided the litigation (the offering of an 
apology) should necessarily deprive the 
defendant of costs where the defendant is 
successful following a hearing on the merits 
as in the present case.”

And further with words of 
encouragement to potential plaintiffs: “Since 
the decision in the Supreme Court, this 
Court has handed down its judgment in 
Humphries v TWT Limited (unreported, 3 
December 1993). According to the 
judgment of the Court a correction of an 
error contained in a defamatory publication, 
or an apology, or a combination of both, 
does not vindicate the plaintiff’s reputation 
in the same way or to the same extent as a 
judgment of a court in favour of a plaintiff. 
Hence a plaintiff does not have to rest 
content with a published apology, and an 
apology does not stand in the way of an 
award of substantial damages for injury to 
reputation or injury to feelings. The 
principle so stated runs contrary to the 
hypothesis presented in the present case 
that an apology may have avoided 
litigation.” {Ed.: cf Carson)

The Court held that Justice Higgins’ 
decision not to award costs against the 
plaintiff was based on erroneous grounds 
and that no reason had been demonstrated 
why the ordinary rule of practice should not 
be applied and costs follow the event. 
Accordingly, the appellant was ordered to 
pay the costs of both the Supreme Court 
proceedings and the costs of the Federal 
Court Appeal.

Noel Greenslade is a solicitor with Minter 
Ellison Morris Fletcher in Canberra.

the European Court of Human Rights 
(Malone v UK (1984)) - telephone tapping 
has been the subject of at least 5 
governmental inquiries. Unfortunately, as 
we shall see, this latest case is unlikely to 
have brought an end to this inability of the 
English legal system and Government to 
come to grips with the UK’s international 
human rights obligations in this area.

the facts

P
ut shortly, the facts are that two 
persons were convicted for 
conspiracy to supply heroin and 
cocaine. In the course of their 
investigations, the police recorded a

number of telephone conversations made 
by one of them, Effik, on a Greemarc 
cordless telephone. The telephone 
consisted of a base unit connected to a 
telephone socket in a house and a wireless 
transmitter/receiver handset which could 
be used as a mobile phone within a limited 
range of the base unit.

When the handset was used by Effik, 
police observers, in an adjoining dwelling, 
were able to intercept the transmissions 
between the handset and base station with a 
radiocommunications receiver and record 
the conversations.

The House of Lords found evidence led 
at the trial of these conversations "was a 
material contributory factor in the 
appellants’ convictions."

The substance of the appellant’s case 
was that the UK Interception of 
Communications Act 1985 (“the Act") 
rendered evidence of the telephone 
conversations inadmissible.

Section 1 of the Act makes it an offence 
to intentionally intercept “a communication 
in the course of its transmission by... means 
of a public telecommunications system" 
unless the Secretary of State has issued a 
warrant under section 2, Section 2 provides 
for the issue of a warrant where necessary 
for various purposes including the 
“preventing or detecting of serious crime”. 
No warrant was obtained by the police in 
this case.

issues

I
n the earlier House of Lords case of R v 
Preston and Ors (1993) it was held that 
sections 2, 6 (which provides for the 
minimum possible disclosure of 
recorded conversations) and 9 (which 

prohibits the leading of evidence in a trial 
that “tends to suggest” an offence under s.l 
has been committed or that a warrant under 
s. 2 has been issued) permitted use of 
telephone taps to prevent crime but did not 
permit use of taps for the prosecution of 
crime. Accordingly, material which was 
intercepted in the manner contemplated by 
the Act was inadmissible in criminal 
proceedings.

The crucial question in Effik was 
whether the Act applied to the tapping of 
these telephone conversations and this 
turned on whether the transmissions were 
by means of a “public telecommunications 
system". Section 10 of the Act provides that 
this expression has the same meaning as in 
the Telecommunications Act of 1984 (“the 
Telecom Act").

Section 4(1) of the Telecom Act 
describes a telecommunications system” 
as a system “for the conveyance ... of - 
[amongst other things] speech." Section 
4(2) provides that an apparatus connected 
to but not comprised in a 
telecommunications system shall be 
regarded as a telecommunciation system ’’ 

Subsection 4(4) provides that “a 
telecommunication system is connected to 
another telecommunication system ... if it is ■ 
being used ... in conveying", amongst other

Evidence from tapping 
beyond the pale OK

Grantly Brown examines the latest House of Lords case on 
telephone tapping and suggests the UK falls short of its 

international obligations

Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 122


