
Electronic newspapers - 
who owns the copyright?

_____ Anne Davies examines the Copyright Law Review Committee’s recent recommendations

I
n June Australia’s newspaper and 
magazine publishers had a significant 
win in their campaign to extend control 
over the copyright in their journalists’ 
work.
The majority of the Copyright Law 

Review Committee (CLRC) recommended 
that section 35(4) of the Copyright Act 1968 
be amended to bring journalists into line 
with all other employees; that is, that all 
copyright in the works created in the course 
of their employment would rest with their 
employer.

This represents a recommended change 
in the long standing rule that journalists 
retain the residual copyright in their work.
Their employers, the publishers, currently 
have rights only in relation to the 
publication in a newspaper, magazine or 
similar periodical, and broadcasting of those 
works.

an industrial impasse?

T
he publishers may have been hoping 
that the CLRC Report on Journalists’ 
Copyright (1994) would end the 
matter but far from being the end of 
the saga, the Report is only one milestone in 

this long running issue.
Both the majority of the CLRC and the 

Government have now told the parties that 
they regard the issue as an industrial one to 
be resolved by newspaper and magazine 
proprietors and the journalists at the 
bargaining table.

Until the parties strike a deal, it seems 
unlikely that the Minister for Justice, 
Duncan Kerr will move to implement the 
Report.

At stake is who owns the rights to 
electronic newspapers which will be made 
possible by the emerging new 
telecommunications technologies.

the current position

U
nlike other employers, who are 
the copyright owners of their 
employees’ works, section 35(4) 
gives the proprietors of 
newspapers and magazines the copyright in 

their journalists’ works only for the purpose 
of publishing it in a newspaper or magazine 
and broadcasting it.

The historical roots of this special rule 
are a little uncertain but is said to stem back

2

CONTENTS
THE FLAWED PHILOSOPHY OF ANTI-SIPHONING 1
Rory Sutton discusses Pay TV, sport and siphoning

ELECTRONIC NEWSPAPERS - WHO OWNS THE COPYRIGHT? 2
Anne Davies examines the Copyright Law Review Committee’s recommendations on 
ownership of employed journalists’ copyright

THE SEVEN FIGURE OUCH 4
Paul Reidy and Nicholas Pullen review the second Carson defamation trial and the 
issues for the media - including the use of personal injury verdicts

NARROWCASTING FOR RADIO 7
Elizabeth Burrows tours the Australian Broadcasting Authority's discussion paper

DISTINCTLY NEW ZEALAND 8
Dr Ruth Harley, NZ On Air, discusses New Zealand’s broadcasting regime

STRANGE BEDFELLOWS - POLICE AND THE MEDIA 11
David Salter queries the relationship between police and the media

GEARING UP FOR THE AUTOBAHN 13
The Executive Summary of the Copyright Convergences Group’s Report to the 
Federal Government

SBS: SHUFFLING THE BROAD AND THE NARROW 14
Malcolm Long, Managing Director SBS Corporation, charts the new course -

THE NEW RIGHTS OF COPYRIGHT 16
Sue Gilchrist outlines the Proposed Moral Rights Legislation for Copyright Creators 
discussion paper

AND THE WINNER IS... 18
Catherine McGill discusses the protection of Olympic symbols, Sydney 2000 
logos and names

IN THE PRURIENT INTEREST 19
Max Bonnell reports on the Burswood Casino’s unsuccessful attempt to injunct 
“Real Life"

RECENT ACT DECISIONS 20
Noel Greenslade provides a round-up

EVIDENCE FROM TAPPING BEYOND THE PALE OK 22
Grantly Brown examines the latest House of Lords case on telephone tapping 
and suggests the UK falls short in its international obligations

INSERT
COMMUNICATIONS NEWS
A Looseleaf Supplement to the Communications Law Bulletin (Vol 14 No 1)

Communications Law Bulletin, Vol. 14 n0i 1



to Charles Dickens, who was angered when 
a work he had allowed to be serialised, was 
published as a book without his permission.

Provisions similar to section 35(4) were 
to be found in the UK Copyright Act 1956 
which served as the model for the 
Australian Act.

Generally, it has been accepted by both 
journalists and publishers that the effect of 
this rule is to allow journalists the freedom 
to publish their work in book form. This 
right mainly benefits columnists, but 
sometimes journalists are asked whether 
they would allow articles they have written 
to be reproduced in academic texts.

[Assoc. Ed.: Submissions to the CLRC 
advanced the pattern of media ownership in 
1968 as being the reason for inclusion in 
s.35{4) of the publishers’ exclusive right to 
broadcast their journalists work. In 1968 
most private television stations in Australia 
were owned by newspaper proprietors.)

the Media Monitors case

U
ntil 1990, the question of who 
might own copyright in 
journalists’ works was 
uncontroversial. In that year, two 
journalists, on behalf of the Australian 

Journalists Association (now known as a 
section of the Media Entertainment and 
Arts Alliance (MEAA)) won a case against a 
newspaper clipping service (De Garis v 
Neville Jeffress Pidler Pty Ltd) - the Media 
Monitors case.

In the Media Monitors case, the Federal 
Court established that journalists owned 
copyright in their work when it was 
photocopied. The Court ordered that 
royalties be paid to those journalists.

The publishers were not party to the 
Media Monitors case, and appeared 
unperturbed by it until the Copyright 
Agency Limited, representing the 
reproduction rights of all its members 
including the journalist members of the 
MEAA, signed an agreement with the 
Commonwealth to pay for its use of 
photocopied works, including news 
clippings. While the publishers maintain 
that they, not the journalists, have copyright 
in material published electronically or 
diffused via data bases, significant doubt 
was created as a result of the case.

They began a concerted lobbying 
campaign to convince the then Attorney 
General, Mr Michael Duffy, to change the 
law. The Thatcher Government had 
repealed the corresponding section in the 
UK Act at the request of Rupert Murdoch, 
and the Australian publishers wanted 
similar changes.

With an election looming, Mr Duffy 
decided to refer the politically contentious 
issue to the CLRC.

the majority view

T
jhe majority of CLRC members who 
took part in the review - Chairman, 
Justice Sheppard, Ms Lyndsey 
Cattermole, Ms Janice Luck, 
Professor Dennis Pearce and Bob Rodgers - 

recommended a change in the law which 
would have the effect of treating journalists 
in the same way as other employed authors.

The majority argued that difficulties 
would be encountered with new technology 
unless section 35(4) was altered.

The publishing business was an 
integrated one and it would become 
“increasingly difficult logically to 
distinguish between primary and secondary 
uses of journalists’ work", the majority said.

“As technology takes hold, there will be 
increasing uncertainty. This will lead to 
increasing disputation the result of which 
will be likely disruption of business and 
employment and ultimately a most adverse 
effect on the public interest because of 
interruptions to the supply of information 
which is so essential to a modern 
community," they warned.

The majority also pointed to “numerous 
practical problems” in establishing the 
ownership of copyright among authors. By­
lines - the basis under which payments are 
distributed under the photocopying 
agreements - could lead to unfairness as 
they did not take account of other 
employees who might have contributed to 
the ultimate form of the material, they 
argued.

Other factors which led the majority to 
support the proprietors’ case was the fact 
that the proprietors provided expensive 
equipment to assist the journalists in the 
creation of their work, and that they took 
the business risks associated with the 
enterprise.

The majority rejected the argument put 
forward by MEAA that giving copyright to 
the proprietors would result in greater 
concentration of media ownership by 
concentrating copyright ownership in fewer 
hands.

That said, however, they also concluded 
that it was an industrial issue concerning 
the conditions of employment, which should 
be settled at the bargaining table between 
the parties.

the minority view

T
he minority, - made up of the 
departmental member, Mr Chris 
Cresswell, Mr Derek Fielding and 
Mr Patrick Gallagher, - also noted 
that it was an industrial issue but proposed 

amendments which shared the rights 
between proprietors and journalists. Their

proposal was to amend the Act to give 
proprietors the right to establish data bases 
for the purposes of publishing or for 
archival purposes to provide public access 
for research. But if material was to be 
copied or transferred into other data bases, 
it could only be done with the author’s 
permission.

“The minority has formed the view that 
the creation of data bases of articles in the 
newspapers where those data bases are not 
created by the proprietors in the course of 
electronic delivery of newspapers is not an 
activity which can be regarded as part of the 
publication of news and information. It 
should be properly regarded as a separate 
field of activity,” they said. “As such the 
right should remain with the authors of the 
articles under the existing terms of section 
35(4) along with the other residual rights 
enjoyed by them by virtue of the section.”

The minority was more relaxed about 
the difficulty of identifying authors, pointing 
out that often this is not a simple matter in 
copyright law.

It also rejected the argument that failure 
to amend the Act would lead to more 
disputes. “Whatever else it did, repeal of the 
section would weaken the bargaining 
positions of the journalists for apparently no 
strong reasons than that their present 
possession of residual copyright in their 
articles is an inconvenience to proprietors of 
apparently profitable businesses," they said.

where to now?

T
he current minister, Mr Kerr, is in 
no hurry to embroil himself in 
solving the journalists’ copyright 
dilemma. His clear message to both 
parties has been to ask them to find a 

mutually satisfactory solution.
That appears unlikely. The journalists’ 

union is strongly supportive of the minority 
position; that they should not be made to 
relinquish their residual copyright. The 
bottom line for the employers seems to be 
that they want the certainty the majority's 
proposed amendments would give them.

The parties met in early July to begin 
negotiations. On books and anthologies, it 
seems likely that the parties will agree to 
the status quo, with journalists retaining the 
right to exploit their work further in book 
form.

Photo sales have been the subject of 
long standing arrangements whereby 
photographers and proprietors share the 
proceeds of profits from sales apart from 
sales through syndication deals, and these 
seem likely to continue.

On freelancers’ copyright, MEAA is 
pushing to have the issue resolved as part of 
ongoing negotiations on minimum rates of 
pay.

Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1
3



But the real crunch points are electronic 
data bases and photocopying. The MEAA 
has put a proposal that the proprietors be 
allowed to exploit information data bases for 
their own use, including commercial uses, 
in return for the payment of a continuing 
copyright allowance, either weekly or 
annually. However the journalists are 
seeking a profit sharing arrangement when 
data bases are licensed to third parties.

In relation to photocopying the 
argument is likely to turn on the percentage 
shares of the rights, as the publishers have 
asserted that they hold copyright in the 
published form, while the journalist holds 
copyright in the work’s contents. There is 
also a dispute about what should happen to 
payments for rights where the author 
cannot be identified. The proprietors are

I
t's finally over. On 10 July 1994 Nicholas 
Carson's defamation proceedings 
against John Fairfax & Sons Limited 
were settled. In the Court of Appeal, 
Counsel for Fairfax read the following 

apology:
"On April 211987 and May 6 1988, The 

Sydney Morning Herald published articles 
which a jury has found to convey defamatory 
imputations about Mr Carson. The 
imputations were false and very serious. John 
Fairfax and Sons has not previously 
apologised to Mr Carson for the serious hurt 
which the publications caused him. John 
Fairfax has instructed me to say to this 
honourable court in Mr Carson’s presence 
that John Fairfax and Sons sincerely 
apologises to Mr Carson for having published 
the imputations. John Fairfax and Sons 
assures the court and Mr Carson that it did 
not intend to convey the imputations against 
Mr Carson and wholly withdraws them”.

In a statement released by Carson he 
said the *'jury was correct to award me the 
verdict that they did on the material before 
them". However, he acknowledges that “the 
verdict is vulnerable and could be 
overturned”.

That statement marked the end of a 
saga which began over seven years ago on 
21 April 1987 with the publication of an 
article in the Sydney Morning Herald by 
John Slee. It had involved a one week 
Supreme Court jury trial, an appeal to the 
Court of Appeal and then the High Court, a 
re-trial before a jury in the Supreme Court 
for another two weeks and then another 
appeal to the Court of Appeal. Added on to

very reluctant to sign up the Copyright 
Agency Limited, the collecting body which 
currently administers payments on behalf of 
the journalists.

The parties are expected to report back 
to the Minister in September with the 
outcome of their talks. It will be difficult for 
them to find common ground, but equally, 
the Government will be reluctant to 
intervene. This is not an issue which will be 
resolved quickly and even if the proprietors 
convince the Government of the strength of 
their case, the vagaries of the Senate make 
passage of amendments uncertain.

Anne Davies is the Canberra-based 
communications correspondent for the Sydney 
Morning Herald. She is a member of the 
Media Entertainment and Arts Alliance.

that there were the interlocutory 
skirmishes - the separate trials on the 
capacity of the articles to convey the 
imputations, the arguments about discovery 
and interrogatories and the admission of 
evidence. All in all an extraordinary piece of 
litigation.

Now that it is over, media defendants 
should sit back and ask a few hard 
questions: why did Carson get a record 
combined verdict of $1,300,000?; and what 
issues does the Carson case raise about the 
conduct of future defamation trials?

the jury’s verdict was huge

A
t a combined total of $1.3 million 
($500,000 for the first, and 
$800,000 for the second, action) it 
was more than double the 
previous record verdicts given to Carson at 

his first trial and almost 10 times the record 
verdict given to former Police 
Commissioner Kel Glare in Victoria in 1992. 
It was even more significant given the 
orders of His Honour Justice Levine that 
Fairfax pay $147,098 interest and Carson’s 
costs (on a party/party basis to September 
1993 and thereafter on an indemnity basis).

the articles

On 21 April 1987, the Sydney Morning 
Herald included on its leader page a 
commentary by John Slee headed “Dr 
Rajski a war on many fronts".

As Carson later told the jury he 
immediately forwarded a letter to the

Herald's Editor in Chief requesting the 
publication of an apology. The Herald 
declined to publish that apology but offered 
to publish a statement correcting two 
factual errors in the article. Carson did not 
accept that offer and after further haggling 
about apologies Carson commenced 
proceedings in May 1987.

On 6 May 1988, a further comment 
piece by John Slee appeared on the paper’s 
leader page, headed "The Criminal Phase of 
Rajski case". This time, without delay, 
Carson filed further proceedings against the 
Herald.

the imputations

T
he imputations found to be 
defamatory from the first article 
were that Carson:-

(i) wrongfully attempted to intimidate Dr 
Metcalf by threatening to sue him for 
defamation over a medical report 
written by him; and

(ii) wrongfully brought defamation 
proceedings in his own name against Mr 
Arthur Carney, a solicitor for the sole 
purpose of causing Mr Carney to 
forthwith cease to act for his client, Mr 
Rajski.
The imputation before the jury from the 

second article was that Carson:- 
(i) was wrongfully a party to a conspiracy 

with Mr Moshe Yerushalmy to obstruct 
the course of justice by evading service 
of criminal process.
the second trial - Carson’s 

case in chief

Carson gave evidence over 3 days. He 
said he was appalled by the publication of 
the first article, "It made me very angry and 
wounded because it was just, it seemed to be 
so wrong that something that was false could 
just be published like that”. Of the second 
article he said “I was just absolutely 
astounded when that was published, it was 
just such a wild allegation all I could think 
was this was just a vendetta against me, an 
attack on me, telling a lie to besmirch me”.

In cross-examination by Maurice Neil 
QC for Fairfax, Carson agreed he was still 
friends with each of his reputation 
witnesses. He was still a senior partner at 
Blake Dawson Waldron and he had been 
invited onto the Board of the Sydney Dance 
Company. Carson did not agree with Neil’s 
suggestion that he had resigned from a 
public company to focus on his legal 
practice. He said, 7 was asked to leave the 
Board by the main shareholder, the 
Commonwealth Superannuation Fund 
because I did not have a big enough 
commercial profile".

The seven figure ouch
Paul Reidy and Nicholas Pullen review the second Carson trial 
and the issues for the media including the Court’s decision on 

the use of personal injury verdicts

4 Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1


