
Sun brought to earth on s.52 claim
The media can breathe a sigh of relief after a recent Federal Court decision confirming that the 
editorial content of their publications is protected from actions for misleading and deceptive

conduct under the Trade Practices Act.

W
ith the advent of the Trade 
Practices Act (1974), lawyers 
were quick to realise the 
potential of section 52 which 
prohibits conduct in trade or commerce 

which is “misleading or deceptive". For 
disgruntled subjects of news, current affairs 
and other information publications the 
section offered an attractive additional (or 
alternative) remedy to an action in 
defamation.

_________ Legislation_________

T
o succeed in an action under s.52 or 
related provisions of the Act, an 
applicant would only need to show 
by reference to the publication that 
the conduct of the publisher was misleading 

or deceptive. It would not be necessary to 
establish that the publication was also 
defamatory. Such an action would also be 
heard in the Federal Court, where it could 
be coupled with a defamation claim but 
could thereby avoid a jury trial which, in 
some defamation jurisdictions, is a 
defendant’s right

Following the 1984 decision in 
Australian Ocean Lines Pty Ltd -v- West 
Australian Newspapers Ltd that newspaper 
reports were capable of breaching s.52 if 
they were misleading or deceptive, the 
Federal Parliament recognised that the 
section was not intended to be used in this 
way and introduced a new section 65A In 
effect, s.65A provides that s.52 and its 
related provisions do not apply to a 
publication by a person who carries on 
business of providing information except 
where:
(a) the publication is an advertisement; 

or
(b) the material published relates to the 

supply or possible supply of goods or 
services put out by the information 
provider itself.

While the drafting of the actual section 
admittedly leaves something to be desired, 
its purpose is clear: Editorial content of 
newspapers, magazines, radio and television 
programs is exempt from action under s.52; 
advertisements and other promotional 
material in which the publisher has a 
commercial interest are not The Attorney- 
General’s Second Reading Speech indicates 
that section 65A was intended to operate to 
exempt the media from s.52 type actions 
“which could inhibit activities relating to the 
provision of news and other information...”

Sun Earth Homes

D
espite this, however, there have 
been a number of attempts to 
circumvent S.65A, the most recent 
and most novel occurring in Sun 
Earth Homes Pty Limited & Ors -v- 

Australian Broadcasting Corporation. The 
ABC was sued for breaches of sections 52 
and 55 of the Trade Practices Act in addition 
to defamation, injurious falsehood and 
breach of contract in relation to a story on 
“The Investigators”. The program dealt with 
complaints about the quality of services 
provided by a kit home company Sun Earth 
Homes Pty Ltd and the quality of bricks 
manufactured and supplied by its associated 
company Terra Firma Bricks Pty Ltd.

The Applicants claimed that the ABC 
was not protected by s.65A because:
(a) a radio promotion for the program was 

an advertisement;
(b) the television program was incorporated 

into the radio item by the references 
made to it in the radio program and was 
therefore part of the same 
advertisement; and

(c) the television program constituted an 
advertisement for a book published by 
the ABC entitled “The Complete 
Consumer".
As reported by Bill Childs 

(Communications Law Bulletin Vol 11 No 1 
Autumn 1991), Justice Burchett considered 
that each of these claims was arguable and 
refused the ABC’s application soon after 
proceedings commenced to have the Trade 
Practices claims struck out

Decision

A
fter a two week trial in late 1993 
involving more than 25 witnesses 
and a total damages claim in 
excess of $5 million, Justice 
Wilcox found that the ABC was fully 

protected by s.65A. Sun Earth, and two 
other Applicants, directors of Sun Earth, 
also failed in their actions for defamation, 
injurious falsehood and breach of contract 
Allegations in the program that Sun Earth 
and one its directors, James Firbank had 
acted incompetently, deceptively and 
unethically in business matters were proved 
to be true. Terra Firma succeeded only on 
the defamation claim and was awarded 
$30,000 damages.

In relation to the Trade Practices claims, 
Justice Wilcox considered that while the

radio program constituted an advertisement 
none of the Applicants was identified in it 
and it was therefore not necessary to 
determine whether its contents were 
misleading. The Applicants did not press the 
argument that the television program, being 
incorporated into the radio program, 
became in itself an advertisement However, 
Justice Wilcox commented that this was an 
untenable proposition which, if it were 
correct, would defeat the purpose of S.65A

While accepting that if the program 
about the Applicants was published in 
connection with the supply of goods or 
services or the promotion of such supply the 
case would fall into one of the exceptions in 
S.65A, the judge found that “it would be a 
departure from reality” to treat the television 
program as a publication in connection with 
the supply or promotion of the “Complete 
Consumer” book or as an advertisement for 
it He said:

“The purpose of the segment was to 
provide information to viewers. The 
reference to the book was merely a footnote. 
This seems to be a case of a book seeking to 
exploit a television program’s popularity and 
reputation, not a case of a television 
program being treated to promote a book. 
The televised material contained no 
promotion for other programs.”

Comment

T
his decision, which was not appealed, 
is in accord with the intentions of 
s.65A and represents a significant 
victory for the media in its ongoing 
battle to stave off attempts to bring 

defamation cases under the guise of s.52 
actions. However, publishers should 
continue to be wary. Much of the 
terminology in s.65A is vague - Justice 
Burchett referred to its “jumbled 
accumulation of artificially defined 
expressions" - and therefore open to 
exploitation by creative legal minds including 
any members of the judiciary unsympathetic 
to the media. And in the Sun Earth case, 
Justice Wilcox accepted that a promotional 
item for “The Investigators” program did 
constitute an advertisement and that s.65A 
would not have excluded the operation of 
s.52 in relation to any misleading conduct 
constituted by that publication.

Ross Duncan is a solicitor in the Legal & 
Copyright Department of the ABC.

Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 3 5


