
Recent
A roundup of recent cases from Australia and New Zealand

Freedom of communication

O
n 30 September 1992,the High 
Court handed down its 
reasons for holding that the 
Political Broadcast and 
Political Disclosures Act was invalid. The 

Act amended the Broadcasting Act by 
imposing a ban on political advertising 
during elections on television and radio, 
and forcing television stations to provide 
free advertising for political parties dining 
elections. The decision, together with the 
Nationwide News case (see below), has 
been celebrated as a watershed in 
Australian constitutional history.

A majority of the High Court held that 
freedom of communication is essential to 
the system of representative government 
as provided for in the Constitution and 
therefore is necessarily implied in the 
Constitution. However, one judge declined 
to recognise the existence of an implied 
freedom of communication in the 
Constitution, Significantly, all of the 
judges who found it to be an implied 
freedom held that it was not an absolute 
freedom and that it would be at times 
necessary to weigh the competing public 
interests;, one of which would be the public 
interest in freedom of communication.

Only one of the judges was prepared to 
go so far as to say that representative 
parliamentary democracy, as embodied in 
the Constitution, implies a fundamental 
right to freedom of speech.

In relation to section 92, the Court held 
that a law which incidentally restricts 
movement across State borders will not 
offend section 92 so long as the means 
adopted to achieve the real object of the 
law are neither inappropriate nor dispro­
portionate The main object of the Act was 
not to restrict broadcasting across State 
borders, this was only incidental, and 
therefore the Act did not offend section 92.

Significantly, the Court held that the 
advertising time which broadcasters were 
required to make available to political 
parties did not involve an acquisition of 
property. This aspect of the decision has 
potentially adverse consequences should 
any Government seek to enact legislation 
regulating advertising.

Disclosure of Journalists’ Sources

I
n Bacich v Australian Broadcasting 
Corporation Mr Justice Brownie of 
the NSW Supreme Court made 
orders that the ABC and two of its

journalists be examined in court as to the 
identity or description of their sources 
who supplied them with relevant 
information or documents about the 
plaintiffs. Orders also were made for the 
production of those documents which 
revealed the identity or description of the 
sources.

The ABC had telecast a program in 
relation to the affairs of the Bacichs’ 
company which had previously been 
investigated by the Federal Mice, the 
Health Insurance Commission and the 
ASC. The ABC’s reporters made the 
details of some of those inquiries public 
The plaintiffs claimed the entitlement to 
bring proceedings against some person or 
persons who they were not able to identify, 
in order to protect the confidentiality of 
certain information.

The ABC and its employees conceded 
that the “newspaper rule” did not apply 
but submitted that the Court had the 
discretion not to make an order for 
preliminary discovery. The Court held 
that there was a confidentiality attaching 
to the relevant documents and information, 
and that that confidentiality was breached 
by the wrongful conduct of the ABC and 
its employees. The ABC and its em­
ployees failed to establish the defence of 
iniquity, and so the orders were made. 
The proceedings have since been settled.

Fair Dealing with a Video in 
News Reporting

O
n 19 August 1992 Mr Justice 
White of the Supreme Court of 
Queensland declined to 
dissolve injunctions restrain­

ing television stations from broadcasting 
or publishing video tapes of interviews 
between doctors and a “vampire” 
murderer.

The plaintiff was convicted of murder in 
a case which achieved considerable 
notoriety in the press as a “vampire” 
murder. The plaintiffs public defender 
authorised the making of video tapes of 
hypnotic sessions which were conducted 
by a psychiatrist and a psychologist with 
the plaintiff, to assist in the preparation 
of her defence The copyright in those 
tapes vested in the State of Queensland 
as employer of the makers of the tapes 
and so the State of Queensland was also 
plaintiff in a separate action heard with 
the first. The defendants were a number 
of television stations who sought the 
dissolution of injunctions granted to 
restrain the broadcasting or publishing of 
the video tapes.

The defendants submitted that the 
proposed use of the tapes in an upcoming 
television program would constitute “fair 
dealing” of the tape within the meaning 
of the Copyright Act It was common 
ground between the parties that the 
playing of the tapes was an infringement 
of the copyright, but that it was a good 
defence if there has been “fair dealing" 
of the video tape, as defined in the 
Copyright Act The broadcasters argued 
that if a reasonable defence of fair dealing 
was made out, then the injunction ought 
to be dissolved. It was submitted that the 
fair dealing occurred when the tapes were 
played before the Mental Health Tribunal.

However, the Court held that the tapes 
were sufficiently unpublished and that 
their content had not yet passed into the 
public domain. Therefore the broadcasters 
failed to establish the defence of fair 
dealing.

ABT Licensing Decisions

I
n its last week in September 1992, 
the ABT handed down a number of 
licence decisions. These included 
the grant of supplementary radio 
licences in Cairns, Bundaberg and 

Albury-Wodonga. There were no appeals 
against these decisions. The Tribunal 
decided to refer an inquiry into the 
granting of a commercial radio licence to 
serve Darwin to the ABA, which 
commenced operation on 5 October 1992.

Continued p8

Communications Law Bulletin, Vbl. 12, No. 3 7



Contempt of Court

he NSW Court of Appeal 
recently handed down two 
decisions finding that 2UE 
Sydney Pty Ltd and Mr Alan 

Jones had committed contempt of court. 
The first two proceedings related to two 
separate broadcasts which were said to 
amount to contempt of court for the 
broadcasting of matter which was likely 
or calculated or had a tendency to 
interfere with the administration of justice 
in connection with the trial of a Mr 
Killen. The New South Wales Court of 
Appeal held that Mr Jones had been 
unaware of the pendency of the trial. 
However, it considered that contempt of 
court is committed when publication 
creates a real risk of interference with the 
administration of justice, regardless of a 
lack of intention. On the evidence it was 
held that both broadcasts created a real 
risk of interference with the admini­
stration of justice and therefore were in 
contempt of court.

Review of Ad Time Standard

O
n 30 September 1992, Mr 
Justice French of the Federal 
Court dismissed applications 
by the Seven and Nine 
Television Networks seeking judicial 

review of the ABT’s decision to make a 
television program standard imposing 
advertising restrictions.

The applicants alleged that the 
Tribunal’s published reasons of its 
decision in introducing the standard were 
inadequate and incomplete and in breach 
of the Tribunal’s statutory duty to give 
reasons for its decision. In particular, they 
submitted that the Tribunal failed to 
properly consider the financial impact of 
the standard on commercial television 
licensees. They also contended that there 
were elements of irrationality and 
unreasonableness in the decision, and 
that the Tribunal failed to observe 
procedural fairness as required by the 
rules of natural justice. Various factual 
findings of the Tribunal were also 
attacked on the basis that they reflected 
or constituted a failure to take into 
account relevant considerations or the 
taking into account of irrelevant 
considerations.

Mr Justice French found that the 
Tribunal had discharged its duty of 
carrying out a thorough investigation of 
all matters relevant to the inquiry, as well 
as its duty to consult with representatives 
of the licensees. He also held that the 
Tribunal demonstrated a rational basis for

its conclusions even though they involved 
elements of evaluative and normative 
judgment. He regarded the reasons for the 
decision published by the Tribunal to be 
sufficient and certain. He concluded that 
the applicants sought to attack the 
Tribunal’s decision on an essentially 
factual basis Further, they could not 
succeed without involving the Court in a 
process of review on the merits of the 
findings of a specialist Tribunal in areas 
in which the Tribunal has the relevant 
expertise. The applications were 
dismissed.

The Nationwide News Case

O
n 28 August 1992, the Full 
High Court of Australia made 
orders in relation to section 
299(lXdXii) of the Industrial 
Relations Act 1988, and held that it was 

constitutionally invalid. The section 
provides that it is an offence to use, by 
writing or speech, “words calculated...to 
bring a member of the Commission or the 
Commission into disrepute, however 
justified and true”.

The applicant, Nationwide News Pty 
Limited, is the proprietor and publisher 
of The Australian newspaper. An article 
published by it contained “a virulent 
attack on the integrity and independence 
of the Arbitration Commission and its 
members”. This was argued to be a 
reference to the Australian Industrial 
Relations Commission and its members 
under the present Act.

Several judges considered the existence 
of an implied guarantee of freedom of 
communication in the Constitution. 
Brennan J considered that freedom of 
public discussion of government (including 
the institutions and agencies of 
government) is not merely a desirable 
political privilege It is inherent in the

idea of a representative democracy. He 
held that no law of the Commonwealth 
can restrict the freedom of the Australian 
people to discuss governments and 
political matters unless the law is enacted 
to fulfil a legitimate purpose and the 
restriction is appropriate and adapted to 
the fulfilment of that purpose. Therefore, 
the right of freedom of speech may be 
constrained to the extent necessary to 
protect other legitimate interests. 
However, it could not substantially impair 
the capacity of, or opportunity for, 
Australian people to form the political 
judgments required for the exercise of 
their constitutional function. Mr Justice 
Brennan considered that the balancing of 
the protection of other interests (such as 
the interests of justice, personal reputation 
or the community’s sense of decency) 
against the freedom to discuss 
governments and political matters is, 
under the Constitution, a matter for the 
Fhrliament to determine and for the 
Courts to supervise 

Mr Justices Deane and Ibohey also 
discussed the implication of freedom of 
communication in the Constitution. They 
held that, in the Constitution, which 
incorporates the doctrine cf representative 
government, there can be found an 
implication of freedom of communication 
of information and opinions about matters 
relating to the government of the 
Commonwealths.

They held that a prohibition on the 
communication of well-founded and 
relevant criticism of a governmental 
instrumentality or tribunal cannot be 
justified as being in the public interest 
merely because it is calculated to bring 
the instrumentality or tribunal or its 
members into disrepute Rather, if the 
criticism is well founded and relevant, the 
publication should be supported rather 
than suppressed.

Madam Justice Gaudron also 
considered that the representative 
parliamentary democracy embodied in the 
Constitution does not authorise laws 
which impair or curtail freedom of 
political discourse^ although she said that 
that freedom is not an absolute ona 

This case, together with the freedom 
of communication case, has been hailed 
as a major development of Australian 
constitutional law. A fuller analysis of 
the freedom of communication case 
appears at page 16.

This edition of Recent Cases was prepared 
by Gillian Saville, a solicitor of Blake 
Dawson Waldron. Contributions to Recent 
Cases may be submitted to the Editor.

8 Communications Law Bulletin, Vol. 12, No. 3


