
Fun and Profit with Libel
John Wicklein gives an American view of Australians defamation laws

U
.S journalism without the 
First Amendment would look 
a lot like journalism in 
Australia, where judges have 
no inhibitions about ruling in favour of 

prior restraint and politicians and others 
routinely use suits to make aggressive 
libel reporters back off. Former Prime 
Minister Hawke, premiers of several of the 
six states, cabinet ministers, and other 
members of parliament have all sued 
media organisations to good effect, 
collecting hundreds of thousands of 
dollars. Hawke is reported to have boasted 
about his Truth Memorial Swimming 
Pool, paid for by a settlement from the 
sensational Melbourne tabloid named 
Truth. Not long ago he sued The Sydney 
Morning Herald for reporting a state 
legislator’s remark criticising the PM’s 
close friendship with an airline owner.

This is similar to President Bush suing 
The New York Times over a piece which 
suggested that Bush’s behaviour in the 
Persian Gulf crisis had been influenced by 
his friendships with oil company 
executives.

Prolific litigation

B
y a recent count, 142 defa­
mation actions against 
newspapers, most of them filed 
by politicians and businessmen, 
were pending in Sydney, which has been 

called the libel capital of the world. This 
is nearly twice the number of libel suits 
filed in the entire United States in any 
one year. In 1989, the John Fairfax Group, 
which published the Sydney Morning 
Herald in Sydney and The Age in 
Melbourne paid out $2.6 million in 
settling such suits.

Politicians say that defamation suits are 
the only way they can protect then- 
reputations against irresponsible attacks 
in the press. Critics counter that the 
actions are not taken to protect 
reputations but to prevent reporters from 
disclosing further facts — and, not 
incidentally, to line the pockets of 
politicians. “Public officials feel that, 
sometime in their careers, they’ll hit the 
jackpot,” says Brian Toohey, editor and 
publisher. “Someone will defame them 
and they’ll win a big settlement that will 
set them up for the rest of their lives.”

Use of defamation suits to intimidate 
the press has gone on since colonial times. 
The way it works is like this: a newspaper 
publishes a story charging say, that some

politician has taken a bribe to support the 
transfer of a television licence The 
politician immediately files a defamation 
action. The paper’s lawyers, who sit in the 
newsroom every day to check out stories 
for libel, panic They tell the editors not 
to print anything more on this 
investigation, because such publication 
could aggravate the penalties assessed. 
The paper then buys off the politician 
with an out-of-court settlement.

All of which is why, according to Ben 
Hills, an investigative reporter for the 
Herald, there is so little investigative 
reporting. If Watergate had happened in 
Australia, he says, the public would still 
not know about it. Stronger news 
organisations, such as the Herald, The 
Age, the Brisbane Courier-Mail, and the 
Australian Broadcasting Corporation, do 
conduct investigations despite attempts to 
intimidate them. But reporters and 
editors in Sydney, Melbourne, Brisbane 
and Hobart all told me the same thing: 
defamation laws are so stringent and 
confusing that they cannot tell whether 
the stories they publish — even the most 
painstakingly documented reports of 
corruption — will bring judgments against 
them.

No constitutional guarantees

S
ince no laws guarantee freedom 
of expression, newspapers and 
television stations that take 
their cases to trial usually lose 
Alan Bond, the financially troubled 

entrepreneur who owned a television 
station in Brisbane, paid Sir Joh Bjelke- 
Petersen, the former premier of 
Queensland, $400,000 rather than defend 
in Court a story the station believed to be 
true: that Sir Joh had taken official trips 
to Japan to negotiate a private business 
deal for his son.

“It’s unhealthy for democracy when the 
media are scared from their most basic 
obligation, which is to expose wrongdoing 
and corruption,” says Peter Cole-Adams, 
an associate editor of The Age 

'lb reduce the threat, Queensland 
Attorney-General Dean Wells, has led the 
way in recommending changes to 
defamation laws. But other restrictions 
would remain in place — prior restraint, 
for example In 1988 Brian Tbohey 
published in The Eye internal papers in 
which a former foreign minister remarked, 
“There’s no doubt about it, the Indonesians 
are erratic hostile people to deal with." The

Hawke government rushed into court and 
got an injunction forbidding further 
publication from the papers. Under the 
Official Secrets Act, all information held by 
a ministry — not just “national security” 
information — can be designated confidential 
and be withheld from the press, if the 
minister chooses to do so.

Prior restraint protects business interests, 
as well. In March 1990 a state justice banned 
publication by The Melbourne Sunday 
Herald of an internal document of 
Tricontinental, a commercial subsidiary of 
the State Bank, containing names of persons 
in default of millions of dollars. The 
newspaper argued that since taxpayers 
would have to make up the losses 
guaranteed by the state, it was in the public's 
interest to publish names of the defaulters. 
The justice, however, said confidentiality of 
a business operation was an important value 
to be preserved, and saw no overwhelming 
reason why the financial dealings of 
corporation should be made public

The heavy restraints on press freedom 
have grown out of English common law and 
parallel those seen today in the United 
Kingdom. For the press to fight them 
effectively would require adding a Bill of 
Rights, with First Amendment guarantees, 
to the Australian Constitution — which, 
unlike Britain’s, is a written document. But 
government officials, who benefit most from 
the restrictions, show no interest in that sort 
of change

John Wicklein is writing a book comparing 
press restrictions in the United States and 
British Commonwealth countries He spent 
four months studying in Australia as a 
Fulbright Senior Scholar and teaches at the 
School of Journalism at the Ohio State 
University. This is an edited version of an 
article published in the Columbia 
Journalism Review.

Communications Law Bulletin, Vol. 12, No. 1 29


