
Recent Cases
A roundup of recent cases from Australia and New Zealand

Comparative Advertising: 
the need for truth and honesty

H
oover (Australia) Pty Ltd v 
Email Ltd represents a 
cautionary tale for advertisers 
who engage in comparative 
advertising.

Email produced a promotional video in 
which a comparison was made between 
an Email washing machine, a Hoover 
machine and an American machine by 
placing a two kilogram weight in the form 
of a small sack of lead shot in each 
washing machine A voice-over stated that 
the two kilogram weight equated to “a 
couple of towels, a few shirts and pillow 
cases”. The machines were shown in 
operation accompanied by appropriate 
music, with the Email machine 
remaining stable and the Hoover and 
American machines becoming unstable 
and “walking”. Hoover argued that the 
video contravened section 52 of the Trade 
Practices Act in that the representation, 
made in the video was that the Hoover 
machine would “walk” as depicted it if 
contained an unbalanced load. The 
Federal Court upheld this claim, finding 
that as the specific gravity of lead 
markedly differs from that of wet cloth, 
the placement of the lead shot on one side 
of the wash bowl contributed to excessive 
vibration and walking of the Hoover 
machine as depicted in the video. The 
judge ordered injunctive relief against 
Email.

Defamation in Victoria

V
ictoria has for many years been 
fertile ground for defamation 
lawyers but very few actions 
have proceeded to judgment. 
There are signs that that situation may 

be changing.
On 17 February Judge Hanlon in 

Ristevski v Mitchelson, awarded a solicitor 
$20,000 plus costs. The defendant, an 
Estate Agent, had written to the 
plaintiffs office, the plaintiffs clients in 
a particular matter and the Law Institute 
of Victoria alleging that the solicitor had 
not acted in the best interests of his client.

In John Hall v The Victorian Secondary 
Teachers Association & Anor, a Jury 
awarded the plaintiff $150,000 plus costs 
on 10 March 1992. This was almost 
double the previous highest award in 
Victoria. The action followed the

publication of an article in ‘The Victorian 
Teacher” about an allegedly fictitious 
man, Jack Hall. The publication had a 
circulation of only 25,000.

A month later, on April 10 1992, a 
Supreme Court jury ordered the Herald- 
Sun in Melbourne to pay $165,000 plus 
interest and costs to Police Chief 
Commissioner Kel Glare for defaming 
him in an editorial. The editorial related 
to the “Tennis Australia” affair, which 
involved the decision by Mr Glare not to 
prosecute ACTU President Martin 
Ferguson, the Trades Hall Council 
Secretaiy John Halfpenny and two others 
over a letter requesting a $10,000 
payment in return for an agreement not 
to stage anti-apartheid protests at the 
Australian Open.

The Herald-Sun had claimed that the 
editorial was fair comment and in the 
public interest, but was unsuccessful. The 
editorial implied that Mr Glare had not 
approached the DPP for advice in 
prosecuting, but instead had sought 
advice from a Victorian Government 
solicitor. The implication was that Mr 
Glare was avoiding being given advice 
that those involved should be prosecuted.

ASH appeal

O
n 20 May 1992 Mr Justice 
Davies of the Federal Court 
rejected an application for 
review made by the Action of 
Smoking and Health (ASH). ASH sought

to have the Australian Broadcasting 
Tribunal’s decision in respect of the 
broadcast of the 1990 Adelaide Grand 
Prix set aside The Tribunal decided that 
tobacco-related material broadcast by the 
Nine Network was incidental to the race 
coverage and therefore did not contravene 
the ban on tobacco advertising in the 
Broadcasting Act.

Constitutional challenge to 
political advertising ban

O
n 16 March 1992 the High 
Court of Australia heard a 
constitutional challenge to the 
Political Broadcasts and 
Political Disclosure Act The Act bans 

election advertising on television and 
radio and forces television stations to 
provide free advertising for political 
parties during elections. If the 
broadcasters’ arguments are accepted, the 
case could have far reaching implications 
for the interpretation of the Australian 
Constitution, by implying fundamental 
rights such as freedom of speech. For a full 
review of the case see page 23.

Challenge to N.Z. 
Ombudsman fails

T
elevision New Zealand Ltd has 
failed in a bid to overthrow a 
decision of the Ombudsman 
recommending that information 
be made available to the Tbbacco Institute 

of New Zealand Ltd in accordance with 
the Official Information Act 1982.

Television New Zealand had broadcast 
in 1989 a current affairs program on 
tobacco entitled “Fatal Attraction”. The 
Tobacco Institute alleged that the 
program was biased and requested all 
unused film and videotapes, all written 
materials received by TVNZ used in the 
program and all internal written 
materials. Its request was refused. The 
refusal of the request for information was 
referred to the Ombudsman. The Institute 
alleged that any delay in providing the 
material would prejudice a complaint 
made by the Institute under the 
Broadcasting Act.

TVNZ sought to justify its refusal on 
five grounds: commercial prejudice,

Continued p7

6 Communications Law Bulletin, Vol. 12, No. 1



invasion of personal privacy, obligation to 
protect information obtained from 
confidential journalistic sources, an 
improper advantage to the complainant 
under the Broadcasting Act complaint and 
that it would not promote the public 
interest.

On the issue of commercial prejudice, 
the Ombudsman said that she had to 
determine the matter in each case with 
reference to the actual information and 
the likely consequences of release. She 
said that TVNZ had no grounds for 
withholding the interview and refused the 
claim of commercial advantage but said 
that reporters’ notes would be protected 
from disclosure on the grounds that a 
reporter must be able to put the notes 
together without the requirement for form 
and balance and the withholding of those 
notes was necessary for TVNZ to carry 
out its commercial activities.

TVNZ sought judicial review of the 
Ombudsman’s decision in the Hight 
Court. Mr Justice Heron, declining to 
upset the Ombudsman’s decision, said the 
interview and other material containing 
comments about the Tbbacco Institute 
were persona] information. He ruled that 
the decision of the Ombudsman for 
disclosure was not so unreasonable that 
no reasonable Ombudsman could make it; 
that, in considering a complaint about a 
program under the Broadcasting Act, 
unpublished material can be considered; 
sufficient material had been placed before 
the Ombudsman concerning commercial 
prejudice and she had correctly approached 
the matter on a case by case basis.

Availability of Defamation 
Defences

I
n a decision handed down on 7 
February 1992 Mr Justice Hunt of 
the NSW Supreme Court considered 
the availability of defamation 
defences in a defamation action 

transferred from another jurisdiction to 
New South Wales. The decision was 
handed down in the long running case of 
Waterhouse v Australian Broadcasting 
Corporation, in which the plaintiffs 
claimed damages against the ABC in 
relation to a “Four Comers” current 
affairs program. Following changes to 
Australia’s choice of law rules as a result 
of the High Court’s decision in McKain 
vRW Miller and Co (19 December 1991), 
Hunt J held in relation to defamation 
proceedings transferred to NSW under 
cross-vesting legislation that:
(a) if the proceedings were commenced in 

a jurisdiction where defamation is 
governed by statute, the plaintiff may 
only plead the defences available 
under that statute; and

(b) if the proceedings were commenced in 
a jurisdiction where defamation is 
governed by common law, the 
defendant could plead any defence 
available in that jurisdiction or in 
NSW.

Penalties under the 
TVade Practices Act

I
n Trade Practices Commission v ICI 
Australia Operation Pty Ltd the 
defendant was fined a total of 
$250,000 for contraventions of the 
Trade Practices Act. The defendant 

admitted that the contraventions had 
occurred, cooperated with the Commission 
and the only question was the penalty to 
be imposed. The case demonstrates a 
continuing trend by the Federal Court to 
impose substantial penalties on 
corporations as a result of a failure to 
comply with the Act. The case is 
significant in light of proposals to increase 
penalties under the Trade Practices Act 
from the current maximum of $250,000 
to $10 million. It also suggests that the 
Federal Court is likely to impose heavy 
fines for breaches of broadcasting 
legislation, if proposals to introduce 
penalties of $2 million per day for 
contraventions of the Broadcasting 
Services Bill become law.

New television advertising 
standard

I
n a much publicised decision handed 
down on 24 February 1992, the 
Australian Broadcasting Tribunal 
decided to re-regulate the amount of 
advertising which could be shown on com­

mercial television, A standard which pre­
viously imposed advertising limits had 
been repealed in September 1987 to allow 
a trial period of deregulation. The 
Tribunal found that over this period the 
amount of non-program content shown on 
commercial television had risen. In 
deciding to set a new advertising limit, 
the Tribunal rejected submissions from 
the commercial television networks that 
the re-introduction of a standard would 
have a substantial adverse effect on their 
revenue. Both the Seven and Nine 
Networks have commenced proceedings 
for judicial review of the Tribunal’s 
decision.

The Editor thanks the ABC's Legal and 
Copyright Branch, Allen, Allen and 
Hemsley, Blake Dawson Waldron, Cairns 
Slane and Minter Ellison for their 
contributions to this edition of Recent 
Cases Contributions to Recent Cases may 
be forwarded to the Editor.

1992 CAMLA OFFICE BEARERS
President; Julia Madden
Vice President; Victoria Rubensohn
Vice President: Gary Evans
Secretary: Yvette Lamont
Treasurer Cass O’Connor

1992 CAMLA COMMITTEE MEMBERS
Ian Angus Jane Glenn
Mark Armstrong Peter Leonard
Trudi Bean Malcolm Long
Warren Beeby Mark Lynch
Philip Catania Stephen Menzies
Martin Cooper Tracey Meredith
Mark Crean Michael Minehan
Ian Cunliffe Kendall Odgers
Anne Davies Jonquil Ritter '
Amanda Davis Dick Rowe
Adrian Deamer Deena Schiff
Graham Dethridge Bruce Slane
Jon Faine Doug Spence
Dominique Fisher Robert lbdd
Jock Given Sally Walker

Communications Law Bulletin, Vol. 12, No. 1 7


