
Victorian inquiry into print media
ownership _

Race Mathews, Creighton Burns, Sally Walker and Paul Chadwick respond to
Grant Hattam’s critique of their report _______________

T
his article attempts to answer 
criticisms of the report of the 
Victorian Attorney-General’s work- 
mg par ty into print media ownership 
which appeared in the last edition of the 

Communications Law Bulletin.
We four comprised the working party.
We feel that some of the confusion may 

have resulted from the space in the article 
given over to criticisms of the working party’s 
recommendations rather than discussing the 
body of the report

We also wish to continue debate on this 
important public issue beyond the basics 
which have been so methodically laid out by 
Mr Hattam, a former legal advisor to News 
Limited in Melbourne.

On 11 July 1990, the Victorian Attorney- 
General, Jim Kennan, asked us to examine:
• the extent of concentration of ownership 

and control of newspapers in Victoria;
• the effects or possible effects of this 

concentration on all aspects of the life of 
Victoria and on the practice of journalism; 

• whether it would be in the public interest 
to regulate ownership and control of 
corporations publishing newspapers 
having a substantial circulation in Victoria 
or any part of Victoria; and, if so,

* what form of legislation, regulations, 
restrictions or other action was warranted 
and desirable and what required 
implementation by the Victorian Govern­
ment and/ or the Commonwealth Govern­
ment;
We were also required to examine “the 

barriers which may impede or obstruct entry 
to the newspaper industry, including the 
availability of wire services, plant, newsprint 
and distribution systems; and ways in which 
such barriers can be reduced or eliminated”.

Our recommendations were to be 
“directed in all respects to the protection and 
enhancement of freedom of expression".

Background

O
ur starting point was the 1981 
Inquiry into the Ownership and 
Control of Newspapers in Victoria 
by the retired Supreme Court 
judge, the late Sir John Norris. It remains the 

only government-sponsored inquiry - it 
lacked any legal basis or powers - of its type in 
Australia.

Norris had found “a very high degree of 
concentration of ownership and control”,

12

which seemed then to be increasing “largely 
in consequence of the operation of economic 
factors”. Norris thought the press a major 
instrument in the working of our social and 
political life, notwithstanding the growth of 
the electronic media.

The two major dangers associated with 
concentration were, in his view, “loss of 
diversity in the expression of opinion and, 
second, the power of a very few men to 
influence the outlook and opinions of large 
numbers of people, and consequently the 
decisions made in society”.

Potential for harm_____

W
hile he found no evidence of a 
deleterious effect of 
concentrated ownership, 
Norris believed the potential 
for harm was real. Writing when Rupert 

Murdoch’s unsuccessful 1979 bid for the 
Herald and Weekly Times Ltd (HWT) was a 
recent memory, Norris concluded that the 
“probability of harm from a change in the 
existing state of affairs is by no means so 
negligible as not to require legislative remedy 
in the public interest".

Neither the then Liberal Government, nor 
the Labor Government in office since April 
1982, enacted the legislative remedy Norris 
proposed.

In 1987, Murdoch acquired HWT.
The industry has changed considerably 

since Norris, and the concentration which 
concerned him is worse:
• Concentration of ownership and control 

increased in the categories of metro­
politan daily newspapers, Sundays, 
regional non-dailies and suburbans.

• Overall, In 1981 the major six owners 
controlled 91.4 percent of total weekly 
circulation of all types of paper in Victoria. 
In December 1990, there were four major 
owners controlling 85 percent of total 
circulation.

• Victoria’s total number of newspapers fell 
11.8 percent from 169 in 1981 to 149 in 
December 1990.

• In 1981, three of the five metropolitan 
daily newspapers and the two Melbourne 
Sunday papers were under Victorian 
control. As at 24 December 1990, none of 
the metropolitan dailies or Sundays was 
owned by Victorians
We made it plain to the Attorney that a 

group like ours, volunteers working with

minimal resources, could only hope to sketch 
the problems and potential remedies, for they 
are national in scope and, in a sense, need to 
be understood in an international context 

We recommended a major public inquiry 
be undertaken as a matter of urgency, 
preferably by the national government but if 
necessary, by Victoria and other States or by 
Victoria alone. Terms of reference should be 
similar to ours. The inquiry should examine 
particularly the issues of divestment, 
appropriate limits on ownership and control 
and appropriate measures to encourage 
diversity. Resources and powers should be 
adequate to the task, for unlike some of our 
critics, we were at pains not to oversimplify 
the complexities and delicacy of the issue. A 
request to the Prime Minister from the 
Premier for a national inquiry has since come 
to nothing and the Victorian Cabinet has 
decided to establish its own inquiry. At 
present the Attorney-General is deciding on 
the appropriate powers and personnel.

Our terms of reference demanded more 
of us than a brief diagnosis and 
recommendation for further inquiry. On 10 
December 1990, just before we reported, the 
John Fairfax Group was placed in 
receivership. It seemed then, and remains a 
distinct possibility at time of writing, that the 
sale of the Fairfax papers could result in a 
worsening of concentration.

The price of not having responded to 
Norris might be paid again.

Recommended legislation

T
he working party’s recommended 
legislation is not exactly as Mr 
Hattam reported. We did not 
recommend that “there should be 
legislation immediately or over a period of 

time to dilute existing concentration which 
would bring it down to set limits”. Our draft 
legislation does not address divestment of 
existing ownership.

The report says an inquiry should 
consider the issue and “divestment down to 
set limits may be required”. It would be in the 
public interest to dilute existing 
concentration.

The draft legislation aims to ensure that 
transactions involving 10 percent or more of a 
body corporate which publishes a newspaper 
circulating in Victoria would be subject to the 
scrutiny of an independent three-member 
Press Diversity Tribunal.

Communications Law Bulletin, Vol, 11, No. 2



Under sections 4 and 5, a person or 
company acquiring one tenth or more of the 
voting shares of such a publishing company 
would be required to obtain an authorization 
from the Tribunal. Under section 7, read 
together with section 2, the Tribunal could 
prohibit a person or company from acquiring 
shares where the result is that person or 
company, alone or together with associates, 
obtains a controlling interest (10 percent or 
more of voting shares) in a body corporate 
which publishes a newspaper circulating in 
Victoria.

Mr Hattam implies that the legislation 
could be circumvented if “11 or so individuals 
join together to own 9 percent or less each”. 
This is quite wrong. Section 7 would enable 
the Tribunal to scrutinise such a transaction.

The detailed provisions which aim to 
ensure that the Tribunal could examine all 
relevant transactions (section 2 and section 
4(2)) are too detailed to reproduce, but two 
examples will illustrate the method First, the 
legislation would catch an attempt to gain 
control of 10 percent or more of the shares 
through “means of arrangements or 
practices, whether or not having legal or 
equitable force”. Second, it would catch 
acquisition by a person or company together 
with ‘associates’, a term widely defined in the 
draft bill.

Lawyers who read section 2 and section 
4(2) will find that the terminology is familiar; 
the sections are based on provisions already 
in several pieces of federal legislation.

If the legislation were enacted, we must 
regrettably expect attempts to avoid such 
provisions, but they would not be avoided in 
the manner Mr Hattam suggests.

Mr Hattam accurately reports our 
distillation of the possible adverse effects of 
concentration and he does not dispute them.

The public policy issue, then, is what shall 
we do to avert or ameliorate them?

Trade Practices

W
e do not share Mr Hattam's 
faith in market forces and in 
the Trade Practices Act 1974 
(Cth). These factors, com­
bined, have brought us to the present 

position, and to the risk of worse. Mr Hattam 
has nothing to say about how they might now 
improve matters.

Section 50 did not avert the concentration. 
If we accept the ‘economic reality1 that the 
dominant operators will not knowingly 
shrink, nor welcome robust competitors, 
what evidence is there that the present 
regulatory scheme works in the newspaper 
industry?

If we are to put our trust in the Trade 
Practices Act we must consider the lessons of 
having tried to apply a general anti-monopoly 
statute to a unique industry such as the press.

Britain has provisions in its Fair Trading Act 
which expressly deal with newspaper 
transactions. US anti-trust cases involving the 
press are always decided under the special 
umbrella of the First Amendment Australia 
has so far failed to apply special 
considerations to the special case that the 
press constitutes. The results are both plain 
and adverse.

How, precisely, might the Trade Practices 
Act lower the barriers to entry? The reply that 
the Act can deal adequately with abuse of 
market power is dubious but debatable. What 
is less uncertain is the likelihood that no 
fledgling competitor, subjected to such abuse, 
would be able to withstand it long enough to 
have the matter settled in court

Authorization process

U
nder the authorization procedure 
of the Trade Practices Act, the 
Trade Practices Commission 
(TPC) can consider whether a 
merger benefits the public only if the person 

acquiring the shares or assets applies for 
authorization. This is a major limitation on 
the capacity of the TPC to protect public 
interest, and our recommended legislation 
seeks to avoid this flaw by requiring the 
person acquiring shares to apply for 
authorization.

The TPC cannot presently grant 
authorization unless it is satisfied that the 
acquisition “should result, or be likely to 
result, in such a benefit to the public that the 
acquisition should be allowed to take place". 
We adopted the same test in our draft 
legislation. Mr Hattam thinks “a better test 
might have been that the Tribunal had power 
to block a transaction ‘if it was not in the 
public interest’ for such a transaction to take 
place”.

He is worried about the ‘benefit’ test, and 
about the powers of the proposed Tribunal. 
But that Tribunal would have to act in 
accordance with section 3 (5), which requires 
that it “shall be guided by the principle that 
further concentration of ownership or control 
of newspapers is contrary to the public 
interest”. This provision is designed precisely 
to prevent a focus on individuals and whether 
or not they are suitable to be owners of 
newspapers.

We have tried to ensure that Parliament 
prescribes the key question: would the 
proposed transaction further concentrate 
ownership or control? If yes, the transaction 
would not be allowed unless there were a 
countervailing public interest such as the 
likelihood of closure (section 5 (3)). If the 
answer were no, the transaction should be 
authorised. The ‘neutral’ transactions, for 
which Mr Hattam expresses concern, would 
go ahead.

It is no answer to criticisms of current

concentration to list the number of radio and 
television stations as if their mere existence 
ensured the diversity of information and 
opinion on which - and this appears to be 
common ground - a free society depends. 
This incorrectly equates the number of 
outlets with diversity.

The press, especially the quality papers, 
remain the ‘agenda-setting’ medium, with 
radio and TV taking their lead from them for 
the day’s cacophony. While the number of 
separate commercial radio stations is large 
(145 nationwide), the range of sources of 
news and information is very small (six 
services, three of which have combined to 
provide a single service out of Canberra). For 
the rest, the radio services and much TV 
news rely on the wire service of Australian 
Associated Press, which also supplements 
metropolitan dailies and the regional and 
country press.

The power which Mr Hattam ascribes to 
the discerning consumer to exerdse judge­
ments to discipline a proprietor who abuses 
his or her power, seems almost utopian.

Not to worry, he hypothesises, if The Age 
suppresses something, its rival the Herald- 
Sun will point out its bias and so the credibility 
and readership of The Age will be dented. 
This argument neglects the tendency to avoid 
stone-throwing in a glass house. But let us 
pursue it how is the Herald-Sun to know what 
The Age has suppressed? If the Herald-Sun 
does find out and tells its own readers, how 
will that help readers of The Age?

This method of accountability is possible, 
but surely the chances of it working to benefit 
the reading public grow in proportion to the 
number of rivals checking and counter­
checking each other.

The greater the stable controlled by one 
owner, the greater the likely damage when 
his or her biases are expressed, either by 
distorted coverage or suppression.

It has long been recognised, even by 
media owners, that this unique category of 
privately owned property has a public interest 
dimension. Media are fundamental to the 
operation of the freedoms of members of a 
society, chief among which is the freedom to 
speak and to be informed, especially on 
political matters.

Whose rights should prevail?

M
r Hattam’s conception of the 
property rights of media owners 
seems very old-fashioned. It 
dates from the days of greater 
diversity when proprietors usually also edited 

their paper and naturally made it say what 
they wished it to say.

It may be convenient to today’s large 
media corporations - some multinational and 
with diverse non-media interests - to style 
themselves as individuals with a right to

Communications Law Bulletin, Vol. 11, No. 2 13



express their opinion in a democracy in any 
way they can.

But does this libertarian conception of all 
media owners as individuals with rights 
neither greater nor smaller than everyone 
else make sense today? Those who control 
major media have such very large 
megaphones.

It is nonsense to suggest that there is no 
alternative to the free exercise by owners of 
their property rights in media, however vast, 
other than ‘for the government to own and 
control all print media’.

Mr Hattam is partly right such a result 
would be disastrous and impractical.

The issue is at what point, and in what 
way, a society, through parliament, can act 
not to silence such owners, but to reduce 
their volume, or at least stop it getting louder. 
We thought, as Norris did, that in Victoria 
that point had been reached.

Some with an eye to the history of the 
fight for freedom of the press in Britain - and 
in other countries still - will prefer 
concentration by private interests to any form 
of legislation by parliament It is a potent 
argument and it need not be put in such a way 
as to imply that those who think differently 
today are somehow lining up on the side of 
tyrants who would repress freedom of 
expression.

The working party agreed that special 
legislation should be eschewed in relation to 
newspaper content, but not in relation to 
ownership and control.

The challenge to those who would defend 
freedom of the press is to acknowledge the 
modern and not just the traditional threats to 
it One threat is concentration of media power 
in too few hands. As the US Supreme Court 
Justice Hugo Black observed “freedom of the 
press from governmental interference...does 
not sanction repression of that freedom by 
private interests".

Minimising risk
hat said, the working party was acutely aware 
of the risks of recommending that politicians

T
 legislate in this sensitive area. It 

attached to its recommendations the 
same principles that Norris pinned 
to his:

• “the means to be employed to allow the press 
to function as it should must not themselves 
threaten its freedom;

• any legislation to regulate ownership and 
control must be so drawn as to not interfere 
with the content of the press, or with the 
liberty of persons to publish. Any concept of 
licensing the press or regulating its content 
must be eschewed; and

• if the relevant legislation is to satisfy (such 
conditions)...it must not constitute the 
executive government the repository of the 
authority to grant or withhold favours.''

We attempted to draw the recommended 
legislation in this way and welcome informed 
debate about whether we succeeded.

Race Mathews MIA is a former Cain Cabinet 
Minister, Creighton Bums is the former editor 
of The Age, Sally Walker is a senior lecturer

T
he South Australian judiciary’s 
predilection for making suppression 
orders is notorious. But while 
Sections 69 and 69a of the Evidence 
Act 1929 (SA) have become the bane of every 

local court reporter’s existence, it has long 
been thought that these suppression 
provisions did not limit media coverage 
outside the State.

Now, however, a ruling by the South 
Australian State Bank Royal Commission, 
recently upheld in the Supreme Court, 
restricts publication of the Commission 
proceedings throughout Australia, and 
suggests that Sections 69 and 69a might also 
have extraterritorial effect

In May this year, Royal Commissioner 
Jacobs made a preliminary ruling under 
section 16a of the Royal Commissions Act, 
1917 (SA) suppressing publication of any 
evidence tending to reveal the identity and 
financial affairs of clients and other persons 
past or present who had dealings with the 
State Bank, While acknowledging that the 
proceedings should as far as possible be 
conducted in public and without restriction 
on publication, the Commissioner said he 
made the order to satisfy Clause 9 of the 
Terms of Reference - to avoid prejudicing the 
Bank’s ongoing operations and to protect the 
confidential Bank/Customer relationship.

Extraterritorial effect

W
ithout more, this order would 
have gagged the local media 
but would not have applied 
outside the state where the 
details could have been freely reported. At 

least, that was the traditional view. However, 
the Commissioner, having stated that the 
Bank had clients beyond the State, went on to 
declare that

“...for the purpose of giving full effect to the 
order... the prohibition extends to any verbal, 
written, telephonic, electronic or telegraphic 
transmission of evidence..."

As a result, publication outside South

in law at the University of Melbourne and 
Paul Chadwick is Victorian coordinator of 
the Communications Law Centre. (Copies of 
the report and draft legislation can be sought 
from Ms Kathy Ettershank, Policy and 
Research, Attorney-General's Dept, 220 
Queen Street, Melbourne, 3000.)

Australia is effectively prevented since 
reporters covering the proceedings cannot 
communicate by a phone call, fax or 
otherwise the suppressed information to their 
colleagues inter-state. The ruling is carefully 
worded in that it does not attempt to affect 
directly the conduct of persons outside the 
jurisdiction but achieves that objective by 
prohibiting any means of communicating the 
information by persons within the 
jurisdiction.

For the national media it also sets an 
unfortunate precedent which the Australian 
Broadcasting Corporation sought to have 
overturned by the South Australian Supreme 
Court From the outset, however, the ABC 
freed one major obstacle. Section 9 of the 
Royal Commissions Act 1917 (SA) provides 
that
“9. No decision, determination, certificate, or 

other act or proceedings of the commission, 
or anything done or the omission of 
anything, or anything proposed to be done 
or omitted to be done, by the commission, 
shall, in any manner whatsoever, be 
questioned or reviewed, or be restrained or 
removed by prohibition, injunction, 
certiorari, or otherwise howsoever* *.
Justice Matheson rejected the ABC’s 

argument that, because of the rule of 
statutory interpretation that where particular 
words in a statute are followed by general 
words, the general words are limited to ambit 
to the particular words, the section ruled out 
the declaration which the ABC had sought 
He said the terms of section 9 which were 
“very wide indeed, and certainly as far as any 
particular Royal Commission is concerned, 
they are extremely wide" ousted the Court’s 
jurisdiction.

He held, in effect that while the term 
‘publication’ did not encompass one to one 
communications, it did catch any 
communication with a “public aspect” to it 
“In the case of a reporter ringing his editor 
and saying ‘here is what happened this

continued on p!8

Suppression orders
Ross Duncan discusses the novel approach of the South 

Australian State Bank Royal Commission to extraterritorial
suppression orders

Communications Law Bulletin, Vol. 11, No. 214


