
No advertising tonight
Bruce Slane examines the background to the recent one night ban on advertising by the 

New Zealand Broadcasting Standards Authority imposed on Television One

O
n Sunday 3 February 1991 
Television One broadcast no 
commercials between 6.00pm and 
its closedown by order of the 
Broadcasting Standards Authority. The ban 

on commercials was a punishment arising 
from the broadcast of a documentary 
program For The Public Good, one of the 
Frontline Series at 6.30pm on 29 April 1990.

The Authority described the 46 minute 
program as dealing with two distinct topics ‘fit 
for journalistic investigation’. The first, which 
received the greater attention, concerned the 
funding of political parties’ election 
campaigns. In dealing with this topic the 
program was said to have placed a heavy 
emphasis on the funding of the Labour Party’s 
campaign prior to its re-election to 
government in 1987. The program revealed 
that a substantial amount that funding had 
come from major New Zealand business 
interests. Incidentally, it raised the manner in 
which the donations had been collected from 
business interests, expended and accounted 
for by the Labour Party, and the post-1987 
Labour Government’s sale of State owned 
enterprises to the private sector. The other 
topic was the lack of any formal requirements 
that Members of Parliament declare their 
private interests.

Innuendo

T
he Authority said that the program 
gave a clear impression that leading 
businessmen had bought favours 
from the post-1987 Labor Govern­
ment Moreover, the program achieved that 

effect despite the dearth of supporting facts. 
The Authority agreed with a newspaper 
editorial which said: "The program was a 
closely contrived package of suggestion and 
innuendo, embroidered with emotive 
language and suggestive camera shots.”

The opening lines of the reporter’s script 
were:

“Away from the public gaze there is a dark 
side to New Zealand politics. Over the past six 
years, almost unquestioned, a group of highly 
placed businessmen, politicians and public 
officials has dominated the processes ofdemoc- 
racy in this country... Whathasn't been revealed 
is what lies beneath the surface - a web of 
undisclosed connections that have served the 
ends of a few.”

The Authority referred to the visual 
effects which included still photographs of

30

tangled wires (the undisclosed connections) 
upon which other visuals were superimposed 
on occasions during the program, and to the 
supposed re-enactment of a silhouetted 
businessman having a telephone con­
versation in which he seemed to be agreeing 
on a ‘deal’ with a politician or other re­
presentative of a political party. Dramatic 
music accompanying some of the visuals 
heightened the atmosphere further. The 
Authority said the program was characteristic 
of what is termed ‘advocacy journalism’.

At the end of May 1990 Television One’s 
operator, the State-owned Television New 
Zealand Limited’s (TVNZ) complaints 
committee upheld aspects of five separate 
complaints finding a total of 10 breaches of 
the Broadcasting Act (1989) or the Television 
Program Standards. On 10 June 1990 
Television One broadcast on Frontline an item 
lasting some seven and a half minutes which 
summarised the committee’s decision on 
those complaints which had been upheld. It 
contained brief statements from three of the 
successful complainants and expressed 
TVNZ’s regrets for the mistakes in For the 
Public Good.

New Zealand Business Roundtable 
(NZBR), an organisation of chief executives 
of major New Zealand companies, was 
dissatisfied with the treatment of its complaint 
by TVNZ. ■

The Broadcasting Act sets out the 
principle that most complaints that are 
capable of being resolved by an independent 
complaints procedure should be capable of 
being resolved by proper consideration and 
proper response on the part of the 
broadcaster. A broadcaster has a duty to 
receive and consider such complaints and to 
establish procedures for investigating them. 
Where the complainant is dissatisfied with 
the decision or with the action taken by the 
broadcaster the complainant may refer the 
complaint to the Authority. The Authority 
may, if it thinks fit, consider and determine 
the complaint without a formal hearing but it 
has to give the complainant and the 
broadcaster reasonable opportunity to make 
submissions in writing and has to have regard 
to all relevant submissions.

The Authority can make any one or more 
of a number of orders:
• An order directing the broadcaster to 

publish a statement which relates to the 
complaint and which is approved by the 
Authority for the purpose.

• An order to direct the broadcaster to 
refrain:
® from broadcasting; or 
(ii) from broadcasting advertising of 

programs (including any credit in 
respect of a sponsorship or under­
writing arrangement entered into in 
relation to a program), for such 
period, not exceeding 24 hours, for 
each program in respect of which the 
Authority has decided that the com­
plaint is justified and at a time as 
specified in that order.

• An order referring the complaint back to 
the broadcaster for consideration and 
determination by the broadcaster in 
accordance with directions or guidelines.

• If the Authority finds the broadcaster has 
failed to maintain, in relation to any 
individual, standards that are consistent 
with the privacy of that individual, an 
order directing the broadcaster to pay to 
that individual, as compensation, a sum 
not exceeding $5,000.
Failure to comply with an order con­

stitutes an offence for which the broadcaster 
is liable on summary conviction to a fine of up 
to $100,000.

Hie Authority’s involvement * 6

T
he Authority decided not to have a 
formal hearing for a number of 
reasons including the risk of it 
becoming a dress rehearsal of a trial 
of issues which would be before the High 

Court in defamation actions and that it would 
be time consuming and costly when the 
Authority found a flow of written submissions 
provided ample opportunity for conveying the 
information necessary for its determination.

Under the Television Program Standards, 
in the preparation and presentation of 
programs, broadcasters are required:
“1. To be truthful and accurate on points of 

fact.
6. To show balance, impartiality and fairness 

in dealing with political matters, current 
affairs and all questions of a controversial 
nature. ”
In the preparation and presentation of 

programs, broadcasters are required:
“4. To deal justly and fairly with any person 

taking part or referred to in a program. ”
A television news and current affairs 

service is required to take into account the 
following points:

Communications Law Bulletin, Vol. 11, No. 1



12. News must be presented accurately, 
objectively and impartially...

16. No set formula can be advanced for the 
allocation of time to interested parties on 
controversial public issues. Broadcasters 
should aim to present all significant sides 
in as fair a way as possible, and this can be 
done only by judging every case on its 
merits.

17. Significant errors of fact should be correct 
at the earliest opportunity."

The Authority declined to determine the 
complaints alleging breaches of Standards 4 
and 16 because the issues were alleged to be 
covered by Standard 6. They also declined to 
uphold complaints against Standard 12 which 
was to apply only to news programs and they 
considered the program was a current affairs 
program. The summarised findings of the 
Authority on the NZBR complaint were that 
the program:
• gave the impression that members of the 

NZBR were buying specific policies from 
politicians;

• gave the impression that State assets were 
sold at less than their market value; and • 
gave the impression that NZBR had 
engaged in covert action to subvert 
democratic government

All breached the truth and accuracy 
requirement of Standard 1.

The Authority also found that the 
complaints that TVNZ did not provide the 
Chairman and Executive Director of NZBR 
respectively with an opportunity to comment 
on the statements and messages about the 
NZBR’s ideological stance and the process by 
which members purchased State assets and 
the statements about the Executive Director, 
and the complaint that the program displayed 
a bias against sections of New Zealand 
business and the NZBR in particular; all 
breached Standard 6 by failing to show 
balance, impartiality and fairness. Other 
allegations were rejected.

Apology ineffective

I
n considering the action taken by TVNZ 
the Authority concluded that a com­
plaints body seriously jeopardises any 
claim to be following proper procedures 
if it resolves to determine the complaint 

without giving the complainant an 
opportunity to comment on significant 
discrepancies between the information 
supplied in the complaint and that supplied 
within the broadcaster’s organisation. The 
Authority found that the complaints 
procedures were deficient in some respects 
and as a result justice was not seen to be 
done. The opportunity provided to the NZBR 
for comment on the program was insufficient 
and the apology given was ineffective.

TVNZ was ordered to broadcast an 
apology statement As the Frontline program

series had concluded for 1990 and a new 
series would not commence for several 
months it was decided that the statement 
should be broadcast at the end of Television 
One’s main news programs on a weekday 
soon after the release of the decision.

The Authority said it would have 
preferred that TVNZ be required to refrain 
from broadcasting advertising programs 
during Frontline (at least) but if it were to 
order an early date for a period without 
advertising programs, advertising contracts 
would be seriously disrupted and undue harm 
caused to innocent third parties. The 
Authority fixed Sunday 3 February 1991 as 
the date TVNZ has to refrain broadcasting 
advertisements from 6.00pm to closedown. 
During that period it would have to broadcast 
a statement approved by the Authority which 
explained that TVNZ has been ordered to 
refrain from broadcasting in consequence of 
the serious breaches of broadcasting 
standards which the Authority found 
established in the NZBR complaint

Making amends is or 
ought to be an important 

element

Implications

T
he Authority said that the fact that 
TVNZ disciplined staff directly 
responsible for the production of the 
program did not reduce, let alone 
discharge its responsibility as broadcaster to 

comply with the broadcasting standards laid 
down in the Broadcasting Act and Codes of 
Broadcasting Practice:

“TVNZ’s action against its employees may 
or may not prevent future breaches of broad­
casting standards from occurring but it does 
not alter the fact that the breaches which did 
occur, by the broadcast For the Public Good, 
are its responsibility and its alone. Thus the 
BroadcastingAct provides penalties which may 
be imposed on broadcasters by the Authority. ” 

This seems to be somewhat at variance 
with the intention of the Act

While it is obvious that what one does 
after making a mistake does not alter the 
seriousness of the mistake, it ought to affect 
the penalty that might be imposed. That 
mistake constitutes a breach of the law. 
Making amends is or ought to be an 
important element because the Act 
contemplates that broadcasters should try to 
resolve complaints. Therefore the way in 
which they handle them and their apologies 
and their treatment of erring staff are 
evidence of taking the complaints seriously.

Also, it is only if complaints are dissatisfied 
that they are in most cases entitled to bring 
the complaint to the Authority.

In a later decision the Attorney declined 
to uphold the complaint where inadvertently 
the wrong version of a film had been 
broadcast with four-letter words intact and 
the Authority was satisfied that the steps 
subsequently taken by TVNZ were 
appropriate and satisfactory and therefore 
declined to uphold the complaint

When the deregulation of broadcasting 
occurred the Minister of Broadcasting 
announced that penalties would have to be 
severe because, without a licensing system, 
standards would be more difficult to enforce. 
The Broadcasting Tribunal, in submissions 
made on the basis of its experience, said that 
a wide range of sanctions should be available 
from the mildest to the more severe including 
a formal censure, a requirement that directors 
and management could be directed to appear 
before the Authority to be censured and 
provision for ordering that advertising 
programs be not broadcast for a period. 
Unfortunately Parliament accepted only the 
latter proposal and provided no range of 
penalties.

Although, on even a casual observer’s 
watching of the program it was lamentably 
below standard, one might have expected that 
the period for which advertisements could 
not be broadcast would have some relation to 
the period of broadcast of the original 
program in the absence of any serious record 
of breaches of this kind by TVNZ.

A one hour banning of advertisements 
might have made the point sufficiently well. 
What is the Authority going to do for a second 
serious offence? Once it becomes common 
for stations to be banned from carrying 
advertising the penalty itself will lose its 
effect

Complainants will now clamour for this 
penalty to be imposed. The attitude of the 
NZBR is typical. That company was prepared 
to deprive viewers of the service of this 
television station by having it ordered off the 
air. That was not accepted by the Authority, 
nor should it have been. But it shows the 
degree of anger that can be felt by a 
complainant

It may be that the penalty imposed in this 
case and the attitude towards upholding 
complaints and taking action against culpable 
staff may encourage broadcasters in future to 
do nothing and await the outcome of the 
Authority’s deliberations.

Bruce Slane is a partner with Cairns Slane, 
barristers and solicitors of Auckland and a 
former Chairman of the New Zealand 
Broadcasting Tribunal

Communications Law Bulletin, Vol. 11, No. 1 31


