
ISSN 0727-1301 jHl Edited by John Mancy Vol 2 No 1 April 1982

THE TEN-10 ADVERTISING LOG CONTROVERSY

by Mark Armstrong

We reproduce below the text of the 
Broadcasting Tribunal statements 
about the recent much-publicised 
attempt of the Tribunal to prevent 
publication of advertising revenue 
figures produced by the licensee of 
TEN-10, a Sydney television sta­
tion.

The Directions

In a period beginning on 11 Feb­
ruary 1982, the Tribunal served 
directions on the proprietors of 
the Australian Financial Review, 
Sydney Morning Herald and Age, on 
the Australian Broadcasting Commis­
sion, on the NSW Parents' & Citi­
zens' Federation and on the Austra­
lian Consumers' Association and on 
the licensee of 2SER-FM (Sydney), 
among others. The directions read 
as follows, with appropriate varia­
tions in each case:

"To: [Name & address of recipient]

For the purpose of exercising its 
powers and functions pursuant to 
ss19(2) and 1Q6A(5) of the Broad­
casting and Television Act 1942 
(the Act), the Australian Broad­
casting Tribunal hereby directs 
you:

1. To deliver to the Tribunal, 
within 24 hours of the service 
of this Direction, all copies in

your possession of the Advertis­
ing Log, or any parts thereof, 
for the week commencing 8 Novem­
ber 1981, of Commercial Tele­
vision Station TEN Sydney oper­
ated by United Telecasters Syd­
ney Limited and which Log (here­
inafter referred to as 'the 
Channel 10 Advertising Log'} was 
appendix No Cl of the Applica­
tion for renewal of licence 
lodged by United Telecasters 
Sydney Limited with the Tribun­
al .

2. Not to publish to any person in 
any way the revenue figures, or 
any part thereof or information 
relating thereto, set out in the 
Channel 10 Advertising Log.

3. To advise the Tribunal, within 
24 hours of the service of this 
Direction, the names of the 
persons, corporations, groups or 
associations to whom copies of 
the Channel 10 Advertising Log,

IN THIS ISSUE

The Ten-10 Advertising 
Log Controversy,
Mark Armstrong 2 CLB-1

Comparison Advertising,
Michael Blakeney 2 CLB-3

Registered by Australia Post -  Publication No NBH 4474. Printed by Allans Pty Ltd, 70 Mary Street, Surry Hills 2010. Produced by Media Law, 
GPO Box 3793, Sydney 2001. Inquiries and contributions to: The Editor, Australasian Communications Law Bulletin, 1/167 Phillip Street, 
Sydney 2000 (DX 423). ’

11oan\ o n a_i



or any part thereof, have been 
supplied or published or to whom 
any details of, or information 
regarding, the revenue figures 
contained therein have been 
supplied or published.

[Date]

For the Tribunal

B.J. Connolly, Secretary 
David Jones, Chairman

Note: sl7{8) of the Act requires a 
person to comply with a Direction 
upon service of the Direction on 
that person. s25AB(d) of the Act 
provides that a person shall not 
contravene or fail to comply with a 
Direction given by the Tribunal, 
Penalty for failure to comply is 
$1,000 or imprisonment for three 
months."

The News Release

At the time of issuing the first 
directions, the Tribunal explained 
its action in News Release No NR 
274 of 11 February 1982, signed by 
the Secretary, Mr B J Connolly:

"The Australian Broadcasting Tri­
bunal has issued wide directions to 
various newspapers, groups and 
persons, to restrain them from 
publishing certain material con­
tained in the application for the 
renewal of licence, lodged by 
Channel Ten Sydney. Confidential 
financial information, relating to 
their advertising log, was inadver­
tently included in the application.

Mr Jones said today: 'The Tribunal 
places no obligation on stations, 
in their renewal application, to 
disclose financial information re­
lating to their advertising logs. 
However, if such information ap­
peared to be relevant to the 
inquiry, the Tribunal has adequate 
power, in order to make a thorough 
investigation into the operation of 
the licensee, to request any rele­
vant information'. He added that 
'if an examination of material of a 
sensitive financial nature, was 
deemed necessary at an inquiry, the 
Tribunal would give favourable

consideration to hearing such evi­
dence in confidence'.

Mr Jones stated that 'The Channel 
10 renewal application, not con­
taining those specific financial 
details, is available for inspec­
tion by the public at the Tribun­
al 's offices'."

The Chairman's Statement

At least two radio stations broad­
cast some of the contents, and some 
recipients of the direction indi­
cated doubts about its legality. It 
appears that all of the newspapers 
which received a direction complied 
with it, whatever their doubt about 
its legality. By 16 February it was 
clear that the contents of the log 
had been very widely disseminated. 
On that date, the Tribunal issued a 
statement by the chairman, Mr 
Jones, indicating that the direc­
tions would be revoked. It was 
annexed to News Release No NR 275. 
The full text of the Chairman's 
statement is as follows:

"Question 6.4 of the Tribunal's 
Application Form for Renewal of 
Licence requires a licensee to 
provide as part of the application 
one copy of the station's advertis­
ing logs for each day in a nominat­
ed week. The information that is 
sought, and provided by stations, 
is a schedule of the particular 
advertisements and the times at 
which they are shown, but no 
financial information about them. 
As the Tribunal does not usually 
consider such a schedule to contain 
confidential information it has 
been the Tribunal's practice to 
make this information public as 
part of the application.

In response to Question 6.4 Channel 
10 lodged a computer print out 
schedule of advertisements as part 
of its application for renewal. On 
its understanding that the document 
contained no more than the normal 
schedule of advertisements similar 
to that lodged by other stations, 
the Tribunal did not consider the 
schedule to be confidential and it 
was therefore made available for 
inspection with the Application.

(1982) 2 CLB-2



THE TEN-10 ADVERTISING LOG CONTRO­
VERSY

continued from p2

Some limited inspection of the 
documents took place and, at their 
request, a photocopy of the Applic­
ation and the schedule was provided 
to Parents and Citizens Association 
of NSW.

Following an inquiry from a journ­
alist employed by the Australian 
Financial Review about the sched­
ule, certain figures on it were 
drawn to my attention. On ascer­
taining that figures set out on the 
schedule were revenue figures for 
the advertisements scheduled, I 
directed on behalf of the Tribunal, 
that they be confidential and not 
made public. This action was taken 
because the Tribunal regards this 
type of information as commercially 
sensitive and the public release of 
it could be prejudicial to the 
interests of the licensee. Informa­
tion of this type is not normally 
provided to the Tribunal. It is 
understood that it was inadvertent­
ly provided by Channel 10 on this 
occasion.

Tribunal staff were requested to 
make contact with persons who may 
have obtained a copy of the sched­
ule to arrange for its return and 
replacement with a copy that did 
not include the revenue figures. On 
Wednesday 10 February it came to 
the Tribunal's notice that the 
schedule had been supplied to the 
ABC program Nationwide and that the 
figures contained in it would be 
discussed in the program that 
evening. Further, the Tribunal 
believed that it was likely there 
could be other publication of this 
information. In these circumstances 
the Tribunal considered that it had 
a duty, and the power, to issue 
directions, pursuant to the Broad­
casting and Television Act 1942, to 
preserve the confidentiality of the 
material. Therefore oral directions 
were issued that day, and formal 
written directions the following 
day, to various persons (including 
the ABC) relating to the revenue 
figures contained in the schedule.

They were given by the Tribunal to 
prevent the publication and further 
dissemination of material for which 
the Tribunal had granted confiden­
tiality.

The Tribunal has reviewed the 
position in the light of the 
responses to the directions. It is 
obvious from these responses that 
the figures and schedule had been 
widely disseminated, contrary to 
the Tribunal's belief, at the time 
of issuing the Directions, that 
only one or two copies had been 
obtained. In view of this situation 
the only course open to the Tribun­
al was to revoke its previous 
directions. Formal notice revoking 
the directions will be served today 
and will be effective from service. 
Unfortunate as this incident has 
been, the Tribunal has felt it 
necessary to do all in its power to 
prevent prejudice to a particular 
licensee. It is important to stress 
that it was not the intention of 
the Tribunal to stifle information; 
and that, subject to relevance, any 
claim made by a party to the 
proceedings to have the information 
dealt with would be considered by 
the Tribunal at the hearing of the 
inquiry into the renewal of the 
licence. Subject to any further 
orders or directions that might be 
made by the Tribunal at the hear­
ing, the confidentiality granted to 
the document on 3 February 1982 
remains in force."

Some Issues Raised

In one sense, the controversy was 
only a storm in a teacup which 
arose out of an administrati ve 
slip. But it may herald some 
important issues. Among these are 
the following:

1. Is there a right to advertise on 
TV or radio at a fair market rate? 
Apart from any Trade Practices Act 
issue, si00(4) of the Broadcasting 
and Television Act says that "a 
licensee shall not, without reason­
able cause, discriminate against 
any person applying for the use of 
his advertising service". The TEN- 
10 logs, when published, seemed to 
indicate differences in amounts

(1982) 2 ClB-5



charged to different advertisers 
for comparable times. There may be 
perfectly proper explanations of 
the differences in the charges, and 
there is no suggestion that TEN-10 
has fixed its actual charges any 
differently from other stations. 
But this first publication of an 
actual log provides a basis for the 
argument about legal principle. 
Does sl00(4) only extend to the 
issue of whether a person may use 
the "advertising service" at all, 
or does it extend to the conditions 
of price on which the service will 
be available? Is the "person" 
referred to in si00(4) the adver­
tising agency, or is it the actual 
client who seeks to advertise? If 
the section does confer a right to 
advertise, one might wonder whether 
it has escaped the notice of 
advertising industry spokesmen. Is 
the sleeping giant of commercial 
radio and TV about to wake?

2. If actual charges for advertis­
ing time vary greatly, then what of 
the standard rate cards published 
by licensees? Section 100(2) of the 
Broadcasting and Television Act 
says that "a licensee intending to 
broadcast or televise advertise­
ments shall publish particulars of 
his advertising charges". What are 
"particulars"? Is it sufficient to 
publish a general starting-point 
for consideration of what an adver­
tiser might be charged? Or must all 
the variables which may make up the 
final decision on price be disclos­
ed? Must the "charges" be only the 
amounts which the licensee intends 
possibly to charge in future, or 
must they be the charges which the 
licensee is currently obtaining 
from advertisers? If current actual 
charges are required, then would 
the Tribunal ever be able to 
prevent their publication?

3. How wide is the power of the 
Tribunal to give directions in 
matters relating to broadcasting? 
Section 17(1) of the Broadcasting 
and Television Act says that "for 
the purpose of exercising its 
powers and functions under this 
Act, the Tribunal shall have power 
to make such orders, give such 
directions and do all such other 
things as it thinks fit". Until

(1982) 2 CLB-6

this TEN-10 controversy, the power 
had been very rarely used. There 
appears no legal reason why news­
paper proprietors should not be 
subject to this power as much as 
any other person. There is no 
doctrine of "newspaper immunity" in 
the Broadcasting and Television Act 
or the Constitution. It is true 
that the Commonwealth may not make 
laws about newspapers as such. But 
it can make laws about broadcasting 
which affect newspapers. As news­
papers become more involved in 
electronic communications, techni­
cally and economically, they will 
become even more closely involved 
with the Commonwealth government 
and Commonwealth law.

That is not to say that as a matter 
of policy the Tribunal should 
normally attempt to prevent the 
press, print or electronic, from 
publishing information. But as the 
following paragraphs show, it will 
necessarily be involved in some 
"free press" issues about broad­
casting.

4. Section 106A of the Act obliges 
the Tribunal as a matter of law to 
assemble information about broad­
casting in Australia and to make it 
available upon request. It appears 
that broadcasters and reporters 
have been slow to make use of this 
section. The obligation of the 
Tribunal to make information avail­
able is limited by sl06A{5), which 
says that information shall not be 
made available "in such manner, or 
in such circumstances, as, in the 
opinion of the Tribunal, would be 
prejudicial to the interests of any 
person". That subsection was relied 
on by the Tribunal in its direc­
tions in the TEN-10 controversy. 
Its extent has not yet been legally 
tested. Clearly, there must be come 
real or substantial prejudice be­
fore the Tribunal is obliged to 
restrict information. Virtually 
every piece of information is 
prejudicial to somebody. Assuming 
that advertising logs should be 
withheld under s!06A (and the 
argument seems a fairly strong one 
if the above point about sl00(2) is 
ruled out) then what of information 
which has already been released by 
the Tribunal or some other person?


	1982_1
	1982_2
	1982_3
	1982_4
	1982_5

