Foxtel siphoning deal ruled
not cricket

Foxtel Cable Television Pty Limited v Nine Network Australia Pty Ltd and Australian
Broadcasting Authority, Federal Court of Australia, No NG144 of 1997, Sydney (heard in
Perth), 26 March 1997, before Justices Wilcox, Lee and RD Nicholson.

he Full Federal Court has up-
T held the right of the public to

receive important events on
free-to-air television by rejecting an
attempt by a cable operator to avoid
the anti-siphoning provisions of the
Broadcasting Services Act 1992 (the
Act), by use of a contractual device.

The anti-siphoning provisions

The ‘anti-siphoning provisions’ are
contained in two parts of the Act.
Section 115 allows the Minister to
specify in the Gazette events which,
in his opinion, should be available
free to the public. ‘Events’ are not
restricted to sporting events. Unless
the Minister publishes a declaration
to the contrary, an event is taken to
be removed from the notice 168
hours (7 days) after the end of the
event. Part 6 of Schedule 2 of the Act
imposes a condition (10(1)(e)) on
subscription television licensees that
they will not acquire the right to
televise a s115 event on a subscrip-
tion service unless either a national
broadcaster (the ABC or SBS) or a
commercial broadcaster with cover-
age of more than 50% of the Austral-
ian population has the right to tel-
evise the event.

The agreement with Seven

News Limited (News) acquired the
Australian free-to-air and pay TV
broadcast rights for the Australian
Cricket Team’s tour of South Africa,
which included Test and World Cup

one day matches to be held between
February and April of 1997. These
events had been included ina s 115
notice published in July 1994 by the
then Minister for Communications
and the Arts, Michael Lee.

A News executive, Tom
Mockridge, made a written offer of
the free-to-air rights to the Nine Net-
work’s David Leckie in October 1996.
Healsoindicated that News intended
to offer the pay rights to Fox Sports
and /or Foxtel. Mr Leckie responded
by offering a substantial fee for the
free-to-air rights. After a series of
discussions between the two men,
Nine’s offer was rejected on 15 De-
cember. Five days later, after be-
coming aware that Fox Sports and/
or Foxtel was likely to televise the
matches, Mr Leckie wrote to the
Australian Broadcasting Authority
(the ABA) questioning whether this
constituted a breach of condition

10(1(e)(D.

The right to televise the event in
this context means the right to
televise it as it happens, or as
soon as is technically feasible.

On 24 December, News made an
agreement with the Seven Network
Limited (Seven) granting it the free-
to-air rights to the matches on a
delayedtelecast basis. Initially, Seven
was not to telecast a match earlier
than three months after the end of a
one day match or test. Later, as a

resultof Nine’s complainttothe ABA,
the period was reducedto 168 hours.
Seven was also given the exclusive
rights to telecast free-to-air a one-
hour highlights program each day.
On 6 January, News made agree-
ments with Foxtel Management Pty
Ltd for exclusive pay TV rights to the
Test matches and with Fox Sports
Pty Ltd for exclusive pay TV rights to
the one-day matches. Foxtel Man-
agement later assigned its rights to
Foxtel Cable Television Pty Ltd.

Seven made it clear to the ABA
that it had no intention of broadcast-
ing the matches, one Seven repre-
sentative noting that ‘a full delayed
telecast would be like watching paint
dry forthe audience since the results
of the matches would already be
known’.

Surprisingly, the ABA concluded
that the steps taken by News in-
volved no legal problem, arguing in
areportto the present Minister, Sena-
tor Richard Alston, ‘The provision in
Seven’s contract of a condition pre-
venting it from exercising its rights
to delayed coverage of the events
goes to the issue of broadcast, not to
the acquisition of rights...it is not
relevant to the issue of compliance
with [condition 10(1)(e)].

Not surprisingly, Nine sought a
review of the decision in the Federal
Court.

Court rejects attempted cir-
cumvention of the Act

Communications Update

17«

May 1997



The initial application was heard in
February by Justice Lockhart, who
rejected Foxtel Cable’s arguments in
favour of the ABA decision. Justice

'Lockhart found that it would be con-

trary tothe anti-siphoning provisions

if a notified event could not be seen
by free-to-air viewers earlier than
seven days after the game had fin-
ished, while it was available on pay
TV in the meantime. He did not ac-
cept that the right to televise high-
lights was substantially the same as
the right to broadcast the match itself
and concluded that Foxtel Cable was
therefore in breach of the provisions.

He ordered the ABA decision to be

set aside and Nine’s complaint to be

remitted to the ABA for further con-
sideration.

Foxtel Cable appealed the deci-
sion. The Full Court confined itself
to the issue of whether a commer-
cial television station could be said
to have the right to televise the
event if:

e it has only the right to televise it
after a delay of three months or
even 168 hours; or

e itonly hastherighttotelevisea one
hour highlights program for each
day of the event.

The Full Courtaccepted thatcon-
dition 10(1)(e)(ii) was concerned
with a commercial television licen-
see’s right to televise a declared
event, rather than whether or not it
actually does so. However, it found
that the ABA made a fundamental
error in its characterisation of the
delay provision, because its effect
was ‘to deny Seven the right to tel-
evise the matches within three
months (later one week). ...[there-
fore] Seven never acquired the right
totelevise any of the matches during
the period they were on the list of
declared events. It was denied the
right to televise, regardless of its
wishes just as effectively as if noth-
ing had been said in its agreement

with News about the televising of
matches, as distinct from highlights’.

The Court rejected argument
from Foxtel Cable’s counsel that the
agreement gave the ‘right totelevise’
each match, agreeing with Lockhart
J that the delayed right could not
properly be described as ‘the right to
televise the event and noting that
‘events’ are selected because the
Minister is ‘of the opinion that many
people will wish to feel part of them,
by seeing them as they occur; not by
later seeing a television record of
them’. The right to televise the event
in this context means the right to
televise itasithappens, orassoonas
is technically feasible. It found sup-
port for this interpretation in the
explanatory memorandum, which
said ‘the policy objective... is to pre-
vent Pay-TV licensees acquiring the
exclusive rights to broadcast impor-
tant events that should be available
free to the public on free-to-air...
services’. To hold that it was suffi-
cient that there be a right to televise
after seven days (or to televise one
hour highlights) would make a non-
sense of a provision designed to
give this type of access to the public.

The Court also described as
‘naive’ the assumption that
decisions regarding the televis-
ing of a particular event would
necessarily be made with
reference only to market
forces.

Short shrift was given to argu-
ment that the purpose of the anti-
siphoning provisions was to pro-
vide a ‘headstart period’ for negoti-
ating rights by commercial televi-
sion licensees, thus ensuring that
market forces prevail in the acquisi-
tion of television rights. The Court
noted that the provisions did not
impose limitations on agreements

or negotiations, but did restrict sub-
scription services from televising an
event.

The Court also described as ‘na-
ive’ the assumption that decisions
regarding the televising of a particu-
lar event would necessarily be made
with reference only to market forces.
As it noted, ‘The Australian televi-
sion industry is dominated by com-
panies having a variety of media
interests. A company’s attitude to
the televising of [an] event might
well be influenced by other interests
of that, or a related company. This
may be the reason why News re-
fused Nine’s offer in the present case
but made an agreement with Seven
that returned a much smaller fee.
But for [a variation occurring at the
time of the initial hearing] the agree-
ment would have given the Foxtel
companies, which [are] part-owned
by News, total freedom from com-
petition in respect of the televising
of the matches. That result would
have defeated the purpose of the
anti-siphoning provisions’.

Conclusion

When considering subscription tel-
evision, it had been clear to Parlia-
ment that something had to be done
to ensure that the Australian public
continued to have free-to-air access
to major events. Realising the public
would find unacceptable a scenario
where a pay service might acquire
an exclusive right to televise a major
sporting event, the provisions were
included in the Act to encourage
free-to-air transmissions by remov-
ing incentives for a pay service to
lock away the exclusive rights. Luck-
ily for the public, the drafting of the
provisions proved resilient enough
to withstand what can only be de-
scribed an audacious and ingenious
attempt at circumvention. Q

Lucy York

Communications Update

¢18e¢

May 1997



