[l

The rise and fall of Silvio

In the same month that reports emerged of a possible bid by Rupert Murdoch’s News
International to buy up a controlling interest in former Italian prime minister Silvio
Berlusconi’s media empire, it is timely to take a look at the rise and fall of that empire and
to observe what happens when media moguls decide to enter politics. David Walter wrote
this article for the British journal, Index on Censorship, earlier this year.

N 1993, there was a real feeling of
ope around inItaly. The country
% had been misgoverned for most
. of the past 40 years by the old
bartitocrazia, a system which in-
volved frequent changes of govern-
ment in which the same cast of char-
‘acters moved round and round the
scenery. On the understanding that
the only real opposition, the Com-
munist Party, could never be allowed
to govern, the other parties colluded

to split the spoils of office between

them. The political establishment
had its fingers in every pie. Mil-
lions of Italians depended on
party patronage for their jobs,
from chairmen of nationalised
industries to receptionists inthe
party-run hotels.

A rare area where the Com-
munists were allowed a share
of the action was television.
They controlled one of the three
networks of the public televi-
sion corporation RAI. The other
two were in the hands of the
Socialists and the Christian
Democrats.

The old parties had become
steadily more corrupt, until at last
the chance came to bust the sys-
tem. It was taken by a group of exam-
ining magistrates, led by Antonio di
Pietro, who began in 1991 to plumb
the depths of an almost bottomless
well of sleaze. Beginning with a kick-
back scandal involving an old peo-
ple’s home in Milan, they drew up a
list of suspected fraudsters that read
like a Who's Who of Italian politics.

The wave of scandals led to pressure
forthe electoral systemto be changed,
in the belief that this would lead to
l'alternanza, an alternation of par-
ties in government which would lead
to a cleaner democracy. By 1993, a

new system was in place which dif-

fered so much from the old one that
it became known as the Second Re-
public, the First dating from post-
World War II reconstruction being
deemed to have died an undignified
death. The Christian Democrats and
Socialists who had dominatedthe old
system were completely discredited,
and fresh political forces emerged.

Favourites to win were the reform
Communists, the PDS. There was also
a respectable new centrist party led
by Mario Segni, who had spearheaded
the campaign for electoral reform,
and the maverick populist Northem
League under Umberto Bossi.
Inthe event, all these new players
were outflanked by the late entrant
into the race, the media mogul Silvio
Berlusconi. Berlusconi possessed a
weapon which no other party leader
in any other Western democracy has
been allowed to wield. He was the
owner of three commercial televi-
sion channels, plus three more pay
TV stations and a number of newspa-
pers and magazines. With the aver-
age Italian watching four hours of
television a day, the power which
Berlusconi had as a candidate for
the post of prime minister was un-
precedented.
' In the crucial period be-
fore the electoral campaign
proper opened, he used this
power to devastating effect.
When he launched his new
party, Forza Italia, the event
was given four hours of
prime time on the most
popular of his networks. It was
promoted shamelessly thereafter on
the cheap and tacky variety shows
which fill so much of the airtime
which he controls. The scantily clad
14-year old girls who perform song
and dance routines on Non e la Rai
would break off to plug Forza Italia.
There were endless campaign spots
too in the advertising breaks. The

LY V2T

Communications Update

8 e

May 1995



%Berlusconi possessed a weapon which no
other party leader in any other Western
democracy has been allowed to wield. He was
the owner of three commercial television chan-
nels, plus three more pay TV stations and a

number of newspapers and magazines.

result was that within a month of the
party being formed, ithad 20 per cent
of the vote in the polls.

During the campaign itself, there
were strict new controls on the allo-
cation of television time between the
parties, and an impartial watchdogto
ensure fairness. It was too late. By
now the battle had already been won.
The other parties could not compete
with the slick packaging or the mar-
keting men in Berlusconi’s Fininvest
Corporation, who had been drafted
en masse into his political party.
Fininvest funds were poured into the
party too, helping to secure it an
opulent suite of offices in the historic
city centre of Rome on the inappro-
priately named Humility Street.

The Berlusconi propaganda was
based on intensive opinion polling.
The candidate’stechnique wasto find
outwhatthe people wanted and then
to promise it to them, even if that
entailed promises which contradicted
each other.

Berlusconi was careful not to ex-
pose himself to much hostile ques-
tioning duringthe campaign. RAI was
now out of the hands of the political
parties: a reform of 1993 had at-
tempted to put it on the same footing
as the BBC in Britain, under the su-
pervision of an independent board
who became known as the ‘the pro-
fessors’. Forza Italia spent the cam-
paign accusing RAI of bias.
Berlusconi’s chief of staff, General
Caligaris, remarked that, while in the
old days RAI was split between the
parties, now it was worse; the whole
thing was controlled by Communists.
Berlusconirefused to debate withthe

»

opposition on RAI, although he did
consent to one discussion on one of
his own channels.

There was great anxiety at RAI
about the Berlusconi victory. Having
already secured half the outlets on
Italian television for his interests as a
businessman, Berlusconi now had
the means to secure the other half for
his role as prime minister. RAI was in
a weak condition, with heavy debts,
which could be used as a convenient
excuse for restructuring which the
prime minister might choose to im-
pose.

Berlusconi stated early in his pe-
riod of office that it was the role of
state television to support the elected
government of the state, a remark
which he later partly retracted but

‘which seemed to represent his true

feelings on the matter. RAI was strug-
gling to maintain its new-found im-
partiality. Two of its channels tended
towards obsequiousnesstothe prime
minister, while the third allowed it-
self occasional acts of irreverence. It
took great pleasure in screening an
embarrassing old film starring
Berlusconi’s actress wife Veronica
Lario as a lesbian. It was not long,
however, before Berlusconi moved
in to clamp down on his old rival. He
forced ‘the professors’ to resign on
the grounds that their financial re-
construction plan was inadequate.
He then intended to impose a new
board himself. At this stage, how-
ever, theItalian President, Oscar Luigi
Scalfaro, stepped in. He had been
pressed by the opposition parties to
prevent Berlusconi gaining a com-
plete monopoly over the media.

—es—
et ——
[ e}
=== 1}
[ w——
[ |
[ e—

|

%lI

There was a compromise: the board
would be appointed by the speakers
of the two houses of the Italian parlia-
ment.

[A series of debacles including
charges of corruption against senior
executives of his company, includ-
ing his brother Paolo] served to
weaken the prime minister enor-
mously. He had tried to run the gov-
ernment like his business, in an auto-
cratic way which did not allow for
democratic consultation, let alone
consent. He has discovered that this
does not work in a democracy, even
in one as fragile as Italy’s. U

Postscript
21 May 1995

Magistrates in Milan have an-
nounced that they will bring
former PM Silvio Berlusconi to
trial on comruption charges. The
indictment against Berusconi
alleged that various Fininvest
subsidiaries paid bribestotalling
$265.000 to government tax in-
spectors. Berlusconideniedthe
allegations and said that the
indictment was 'devoid of
proof'. Berusconifacesthreats
to his political and business in-
terests from a referendum
planned fornext month oncon-
trol of ltalian television. In their
indictment the magistrates said
Berlusconi and executives of
three Fininvest subsidiaries -
Monadori, Italy's iargest pub-
lisher, Videotime, a television
company and Mediolanum life
insurance - should stand trial.

Source: SMH, 22 May 1995

Communications Update

¢Oe

May 1995



