
Littlemore's Flexible Standards
Stuart Littlemore, presenter of the 
ABC’s Media Watch and scourge 
of media practices, apparently 
applies different standards when 
it comes to his own program.

On 8 November Littlemore - cor­
rectly, in CLPs opinion - castigated the 
Australian Press Council for recent 
decisions in which it appeared to bend 
over backwards to avoid upholding 
complaints against newspapers. In 
one case, the Council dismissed a com­
plaint against the publication in the 
Cairns Post of an appalling racist car­
toon, on the grounds that the paper 
had balanced the cartoon by publish­
ing critical letters and comment.

As Littlemore pointed out, the 
Council is ever ready to invoke its 
mantra, ‘freedom of speech’, even when 
the published material cries out for 
comment from this body (which, how­
ever ineffectual, is the only channel for 
complaint about the print media).

So far so good. But later in the 
program, Littlemore gave the Sydney 
Morning Herald a big serve for its 
reporting of a (rare!) Press Council 
decision upholding a complaint against 
the paper. In its report of the Council’s 
decision, the paper Juried’ the ad­
verse finding right at the end of the 
story, and the reader of the story would 
have gained the impression that the 
Council had criticised newspaper prac- 
tices generally.

Watching 
the Watcher

This is ironic in view of the way 
Littlemore himself handled a recent 
finding critical of his own program by 
the ABC’s Independent Complaints 
Review Panel. The full text of the 
panel’s finding is reprinted below.

A 100-word summary of the finding 
was prepared by the panel for inclu­
sion in the program. This summary 
was read out after the closing credits,

over a blank screen, and more seri­
ously, was rewritten to give it an em­
phasis significantly at odds with the 
prepared statement, and indeed with 
the panel’s finding.

ABC Managing Director David Hill 
directed that the correct statement be 
read the following week. And so it was, 
though Littlemore introduced it with a 
self-serving preamble asserting the 
right of Media Watch to impartial com­
mentary on the day’s news and cur­
rent affairs.

Thus Littlem ore adopts 
highminded Tree press’ rhetoric in re­
lation to his own program while blast­
ing the Press Council for its double 
standards.

As the panel said in its original 
finding: ‘The legitimacy among ABC 
television viewers of Media Watch - as 
a regular critic of the performance of 
the media - might be enhanced, not 
reduced, if on this occasion it showed 
itself to be prepared, by virtue of this 
report, to broadcast an implicit criti­
cism of itself.

How about looking to the mote in 
thine own eye, Stuart?

Background

News reporter Walter Hamilton com­
plained about a Media Watch program 
earlier this year which implied that he 
had shown pro-ALP bias in two news 
features screened at the beginning of 
the 1993 Federal election campaign. 
Hill referred the complaint to the panel 
as independent arbitrator.

After reviewing the complaint and 
Media Watch's response, the panel 
found that the criticism of Hamilton 
had been unwarranted and unfair and 
that there was insufficient informa­
tion to draw the conclusion that he was 
guilty of personal bias in favour of the 
ALP. The panel added the rider, how­
ever, that TV news committed a seri­
ous error of professional judgement in 
screening the two items consecutively

at the beginning of an election cam­
paign, an error for which Hamilton 
had to bear significant responsibility.

It was the latter finding which was 
given pride of place in Media Watch's 
rewording of the panel’s summary 
statement, while the finding that Me­
dia Watch had treated Hamilton un­
fairly was tacked as at the end.Q

The Panel's 
Finding

A M e d ia  W a tc h  program con ­
tained comments on fourTV news 
stories last February, presented 
by Econom ics C orrespondent 
Walter Hamilton. Hamilton com - 
plainedtothe Independent Com ­
plaints Review Panel that the 
comments imputed unjustifiably 
that in preparing the first two sto­
ries he was guilty of deliberate 
pro-ALP bias during the election 
cam paign, which had just be­
gun. The Panel finds that this 
serious imputation was conveyed 
by the comments, was not war­
ranted by the evidence  and con ­
stituted unfair treatment of Ham­
ilton's perform ance as a reporter. 
It adds the rider that screening 
the tw o stories, with their pro-ALP 
bias, on successive nights at this 
crucial point in the cam paign was 
a serious professional misjudg- 
ment by TV News, for which Ham­
ilton must bearsignificant respon­
sibility.

Communications Update ♦ 1 5 . November 1993


