
[1990] Reform 15

should the law be changed?The last step is 
to decide whether the law should be changed. 
The issues paper suggests a number of cri­
teria against which proposed changes should 
be assessed

• consistency with the basis structures 
and principles of Australian society

• consistency with international cov­
enants to which Australia is a party, 
particularly the International Covenant 
on Civil and Political Rights and the 
International Convention on the Elimin­
ation of All Forms of Racial Discrimina­
tion and

• contemporary developments in the law 
and society of the places from which a 
culture came to Australia.

publications. The issues paper is available 
free of charge from the ALRC. A summary in 
English and 22 community languages is also 
available. Following consultation on the is­
sues paper, a discussion paper on family law 
will be published. Discussion papers on 
criminal law and contract law will also be 
published within the next 15 months.

conference on multiculturalism. There will 
be a conference on Law in a Multicultural 
Society in Melbourne on 30—31 March 1990. 
Key speakers at the conference will be the 
Victorian Attorney-General, the Hon And­
rew McCutcheon and Mr George 
Papadopoulous, Chair, Victorian Ethnic Af­
fairs Commission. Central topics will include 
issues of law, justice and ethnicity — initia­
tives at federal and State level. For further 
details please contact Ms Greta Bird, Nation­
al Centre for Crosscultural Studies in Law, 
Monash University, Clayton, Melbourne, 
telephone (03) 565—3399.

* * *

media law
Prior to 1300: No mention of Rutland 
Weekend Television in any history book I 
can find. There is no mention in Caesar,

none in Livy, none in Plutarch and it’s not 
in the big brown book in the hall either. 
1301: Still no mention of Rutland Week­
end, although the ‘foul apparitions’ in 
Hamlet and Macbeth are obviously early 
forms of television.

‘A History of Rutland Weekend Television
from 1300’

in Eric Idle, The Rutland Dirty Weekend Book

the bond case. The finding of the Austral­
ian Broadcasting Tribunal (ABT) that Mr 
Alan Bond is not a fit and proper person and 
that companies in which he has an interest 
and which are licensees of various Australian 
television stations are not fit and proper per­
sons to hold their television licences has now 
been overturned by the Federal Court. The 
Court found that thé Tribunal had failed to 
take into account

• material suggesting that the boards of 
the licensee companies operated in a 
proper manner

• the fact that undertakings given by Mr 
Bond would have distanced him from 
the licensee companies

• the past and continuing compliance of 
the licensees with their obligations un­
der the Act.

Several of the findings the Tribunal relied 
on concerned a settlement for $400 000 of a 
defamation action brought by former 
Queensland Premier Sir Joh Bjelke-Petersen 
against Queensland Television Ltd, one of 
the companies in which MrBond had an in­
terest. The Court said that the findings were 
arrived at by an invalid process of inquiry. 
The inquiry took no account of the role of the 
Premier in the settlement and whether the 
payment of $400 000 was justified by the 
defamation claim alone. The Court did not 
overturn a further finding that MrBond 
threatened to use his TV staff to gather infor­
mation on a business competitor (the AMP 
Society) and to expose the competitor by 
showing the results on television. The Tribu­
nal is appealing to the High Court against the 
Federal Court’s decision.



[1990] Reform 16

Jit and proper amendments. Sometimes a 
licensee’s failure to be a fit and proper person 
or to provide the financial, technical and 
management capabilities necessary to pro­
vide ‘an adequate and comprehensive ser­
vice’ is due to the conduct or character of a 
person in a position to control the licensee 
company or its operations. Imposing con­
ditions may not be an effective remedy. Sus­
pension, revocation or refusal to renew the li­
cence would put the service off the air and 
disadvantage viewers or listeners, innocent 
shareholders and creditors. Amendments to 
the Broadcasting Act were introduced into 
the House of Representatives on 1 November 
1989 to deal with this situation. The amend­
ments would permit the Tribunal, where it is 
satisfied that the holding by a person of par­
ticular interests in a company contributes to 
the licensee’s unsuitability, to give directions 
to ensure that the person divests its interests 
in the company within 6months.

aggregation. The government’s policy to 
give regional areas access to three commer­
cial television stations by permitting a broad­
caster in one region to broadcast pro­
grammes into the two adjoining regions (ag­
gregation) has also encountered legal diffi­
culties. These difficulties became apparent 
last August when the chairman of the ABT, 
Deirdre O’Connor, said that, because the net­
works controlled the programming of region­
al stations through affiliation agreements, 
even though they did not directly own them, 
the networks could each effectively have a 
100% audience reach (Sydney Morning Her­
ald 4 August 1989). This would conflict with 
the 60% audience reach rule. The federal 
Solicitor-General, MrGavan Griffith, advised 
the Tribunal that the affiliation agreements 
signed or proposed by the Australian Tele­
vision Network Ltd (Seven) and Network 
Ten Australia Ltd were in breach of the 
Broadcasting Act because a regional affiliate 
had no real choice but to acquire substantial­
ly the whole of its programming material 
from the network to which it is affiliated. The 
affiliation agreements of the Nine Network 
were not studied by MrGriffith (Australian

Financial Review 28 November 1989). The 
Seven and Ten Networks said that the 
Solicitor-General’s opinion was based on 
superseded versions of the affiliation agree­
ments (Australian Financial Review 29 No­
vember 1989).

government policy. A group representing 
18 regional stations asked the Minister for 
Transport and Communications, MrWillis, 
to reconsider aggregation in the light of evi­
dence that at least one operator, if not two, in 
each market would not survive (Australian 
Financial Review 21 December 1989) and 
Darling Downs TV commenced proceedings 
in the Federal Court to have aggregation de­
clared illegal (Sydney Morning Herald 2 Feb­
ruary 1990). Mr Willis has announced that 
the ALP will go ahead with aggregation. Leg­
islation would be introduced to exempt tied 
programming agreements from constituting 
control of a regional station by a network 
(Australian Financial Review 21 February 
1990).

opposition policy. The Opposition’s 
spokesman on communications, Senator 
Richard Alston, said that there is a need for 
an urgent review of aggregation to decide 
whether a third player in each region was fi­
nancially viable. A coalition government 
would consider an alternative proposal with 
the following features:

• each regional station would have a mo­
nopoly on condition that it broadcast 
two channels instead of one

• the regionals would forgo all rights to 
compensation for equipment purchases 
in preparation for aggregation and fin­
ance the equipment necessary for SBS 
to broadcast in each regional area

• the regionals would also promise to 
provide three channels within 10 years, 
although the Opposition hopes this 
could be reduced to five (Sydney Morn­
ing Herald 29 January 1990).

foreign ownership. The financial problems 
of the owners of the Nine and Seven Net­
works have focussed attention on the foreign



[1990] Reform 17

ownership limitations in the Broadcasting 
Act. The Act purports to stop any foreigner 
holding more than a 15% interest in a licensee 
company and to limit aggregate foreign inter­
ests to 20%. Mr Willis said:

I understand that one of the possible 
schemes being considered in some quar­
ters to circumvent the 20% limit is the es­
tablishment of a holding company in 
which there may be a number of individual 
foreign interests of less than 15%, which in 
aggregate may total up to 49% of the hold­
ing company. Whilst this arrangement 
may be permissible under the Act as it now 
stands, it is clearly contrary to the Act’s in­
tent (Sydney Morning Herald 5 January 
1990).

Subsequently, the Treasurer, MrPaul 
Keating, said that foreign interests could gain 
up to complete ownership of Australian com­
mercial television networks under the current 
legislation (Australian Financial Review 2 
February 1990). Tom Burton, writing in the 
Sydney Morning Herald (13 January 1990), 
said that the government had not suddenly 
become aware of a loophole in the legisla­
tion, since the Ten Network had for more 
than 18months had an arrangement involv­
ing nearly 30% foreign ownership of North­
ern Star Holdings which controls the Ten li­
censee companies and that up to 50% foreign 
ownership had been clearly intended by the 
1981 amendments to the Act. MrWillis said 
that he was aware of the Northern Star case 
but that his statement concerned the inten­
tion of Bond Media and the receivers for 
Qintex to fully exploit the provisions of the 
Act, which, while apparently limiting foreign 
shareholdings to 20% in total, can easily be 
increased to 49% by the use of holding com­
panies (Australian Financial Review 18 Janu­
ary 1990).

double, double ... After representations 
from the Seven and Nine Networks, a propo­
sal was prepared for Cabinet to double the 
permitted foreign ownership limit and allow 
up to 40% (Sydney Morning Herald 1 Febru­
ary 1990). However, the proposal was strong­
ly opposed by some members of the Labor

Party Caucus, the Australian Film Commis­
sion, Actors’ Equity, the Writers’ Guild, 
Screen Directors’ Association and the Aus­
tralian Journalists’ Association (Sydney 
Morning Herald 3 February 1990). It was re­
moved from Cabinet’s agenda (Sydney Morn­
ing Herald 7 February 1990) and the matter is 
awaiting the outcome of the federal election. 
MrWillis has said that Labor will certainly 
change the Act so that there would be a far 
lesser percentage than at present. The Oppo­
sition proposes that there be no change to the 
Act, although Senator Alston has said that 
the Opposition would review its policy if 
MrWillis produced hard evidence to support 
his claim that foreigners could own more 
than 50% of a licensee under current law 
(Australian Financial Review 21 February 
1990).

* * *

violence
When the state itself uses violence to fur­
ther ends which it perceives as legitimate, 
this is an implicit invitation to some mem­
bers of the public to do likewise.

Graboski and Lucas, 
Society's Response to the Violent Offender 1989

Melbourne’s Queen and Hoddle Street 
massacres, and street shoot-outs in Sydney, 
served as catalysts for debate and action on 
violence and the law. These include examin­
ation of gun and other weapon laws in a 
number of states, inquiries into the media 
and violence and the establishment of the 
National Committee on Violence (NCV) (see 
[1989] Reform 100). A common theme 
throughout the literature on violence is the 
lack of adequate statistics and research with 
which the incidence of, and responses to, 
violence can be assessed. What statistics there 
are, however, do not seem to indicate the 
massive increase in violence that is perceived 
by the public, the media and governments.


